Svar: Hvor mange amninger? - 7 mdr.
3. december 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Juca
Det lyder som om at dine drenge er godt igang med skemaden og trives rigtig godt med dette. 4 måltider dagligt er fint i forhold til deres alder. Det vil også være fint med amning ca 4 gange dagligt. Det vil f.eks. sige morgen, frokost, eftermiddag og aften (til natten).
Du behøver således ikke længere at amme dem i forbindelse med et måltid, men kan her tilbyde dem vand eller mælk af en kop/glas og så amme dem ind imellem, når du kan finde det passende, allerede som du gør nu.
De behøver heller ikke mælk om natten og jeg synes umiddelbart ikke at du skal amme dem ved midnatstid, da det lyder til at fungere fint hos jer, som det er nu. Derimod kan de tilbydes lidt vand, hvis de vågner i løbet af aftenen eller natten og er tørstige. Jeg vil derfor foreslå at du arbejder hen mod at droppe natamningen.
Den blideste måde at gøre dette på kan for mange være ved at lægge til og lade barnet die kortvarrigt, men så lirke vorten ud af munden, før barnet fyldes med mad. Stille og roligt lære barnet at finde roen uden at skulle spise. Men da du har to børn, gør det jo det hele lidt sværere, hvis du også selv skal have mulighed for at få lidt ro og få sovet lidt. Derfor kan det være bedre at du simpelthen prøver at stoppe helt om natten, og når de vågner, så tilbydes de i stedet en tår vand, hjælpes med at skifte side, måske en sut, kærtegnes lidt og prøve at få dem til at sove videre uden brystet. Her kan far få en stor rolle.
Håber det hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske