Annonce

Annonce

Brev:

Søvnudfordringer 7 uger baby


21. maj 2024

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen,

Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få hende til at sove om dagen.
Hendes døgnrytme ser således ud:

Jeg ammer hende i vores seng ca. kl. 22, ofte er hun meget urolig og har svært ved at falde i søvn, men falder efter en halv til hel time i søvn ved brystet.
Herefter lægger jeg hende over i sin lift, som står i en bedside ved siden af vores seng. Her sover hun 4-5 timer inden hun efterspørger mad igen.
Så vågner hun omkring kl. 4 og bliver ammet liggende i vores seng, hvorefter hun bliver lagt tilbage i liften, når hun er faldet i søvn ved brystet.
Herefter vågner hun ca. kl. 7, hvor hun bliver skiftet. Herefter ammer jeg hende liggende i vores seng og hun falder i søvn efter alt mellem 10-30 minutter igen ved brystet. Her sover hun til kl. 9-10.
Vi står herefter op, hun bliver skiftet, vi laver mavetræning, hun kommer på legetæppe og bliver ammet.
Og herefter har vi balladen, så bruger jeg egentlig resten af dagen på at få hende til at sove. En dag som i dag har hun sovet 3x30 min. Fra kl. 9.30 til kl. 22, og så har hun taget nogle små lure på 5-10 min. Indimellem.

Selvom hun gaber og gaber er hun lysvågen. Hun ligger bare og kigger rundt med store, åbne øjne. Hun virker nærmest hyperaktiv.
Når det så endelig lykkedes at få hende til at sove, går der ofte kun 5 min. før hun vågner igen. Ofte vågner hun og kan se helt forskrækket ud i øjnene, kigger febrilsk rundt med hurtig vejrtrækning og er så lysvågen, og så starter det forfra igen.

Hun bliver om dagen vugget i søvn enten ved at gå rundt eller ved at hoppe/vugge på en yogabold. Nogle gange falder hun i ...


Annonce

... søvn efter amning, men her vågner hun også efter 5 min.
Jeg har ad flere omgange prøvet at få hende til at falde i søvn i barnevognen, men det kan hun heller ikke. Hun ligger bare mega uroligt med arme og ben uden at falde til ro.
Jeg har prøvet med White noise, at lægge en hånd på hendes mave, trille barnevognen frem og tilbage, synge godnatsang. Intet virker.

Hun gider også kun meget sjældent at ligge i barnevognen, når vi forsøger at gå tur med hende.

Det skal siges hun er for det meste i rigtig godt humør, når hun er vågen. Hun vil rigtig gerne holde øjenkontakt med os og ligger og smiler til os samt pludre.
Hun kan dog godt bliver utilfreds og starte i gråd, når vi lægger hende i vores favn for at få hende til at sove.

Hun bruger ikke sut (vi træner ihærdigt), men vi forsøger at implementere en bamse som hun får når hun skal sove, den har hun også i liften om natten.

Hun bliver ammet og er en pige med god appetit som bestemt ikke mangler noget. Hun vejede 3348 g ved fødslen og ved 5 ugers undersøgelsen vejede hun 5 kg.

Mit spørgsmål går derfor på, om du kan hjælpe med, hvad vi kan gøre for at hjælpe hende med at sove mere og bedre om dagen?

Synes vi har prøvet alt, men jeg føler bare det bliver værre og værre, og det bekymre mig, da jeg er bange for, hvis vi er ved at få opbygget nogle dårlige vaner for hende i dagstimerne. Samt at hun jo slet ikke får den søvn hun har behov for.

Jeg synes samtidig det er svært hvor meget hun skal være vågen om dagen, da hun jo egentlig virker utrolig frisk, selvom hun gaber rigtig meget.

Håber meget du kan hjælpe.

Mange venlige hilsner
Katrine

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

8. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning

Kære Helen. Jeg har fulgt med nogle måneder, og nu er det tid til selv at...

Læs hele brevet og Helens svar


6. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Søvnproblemer - 2 måneder

Hej Helen. Jeg er mor til en dejlig pige på 10 uger. Da hun blev 8 uger...

Læs hele brevet og Helens svar


2. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.

Ammemønster, søvn og putteritual (uden pilatesbold)

Kære Helen Vi har en dejlig pige på knap 11 uger, hvor vi godt kunne bruge...

Læs hele brevet og Helens svar


23. februar 2026 | Amning | 0 mdr.

Amning før og efter fødsel

Hej Helen Jeg er gravid med vores andet barn, og jeg skriver, fordi jeg gør...

Læs hele brevet og Helens svar


15. december 2025 | Udvikling | 1 mdr.

Gråd og ulvetime

Hej Helen Tak for sidste svar! Min dreng på 5 uger er pludselig begyndt...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien


Annonce