Svar: Imitere lyde - sproglig udvikling
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at der sker så meget udviklingsmæssigt med din dreng. Det er skønt, at du kan mærke, at han er godt med grovmotorisk, og det lyder også som om, at han er godt igang med sin sproglige udvikling.
Du beskriver en dreng, som:
- Kan indgå i dialog med dig gennem længere tid. F.eks. med lyden "ahh".
- Pudrer med to stavelser, så han nu siger baba, dada, deda og tata.
- Bruger sin pludren og lyde til at få din opmærksomhed.
- Bruger sin pludren og lyde til at vise, om han f.eks. er glad eller sur.
- Pludrer rigtig meget, når han ser videoklip med sig selv eller andre børn.
Det er alt sammen super godt og lyder præcist, som det skal være:)
Når din dreng ikke svarer på ændringer i lyd, som f.eks. "ma", når I sidder og pludrer sammen omkring lyden "ahh", så er det, fordi han endnu ikke har udviklet en bredere forståelse eller evne til at skifte mellem forskellige lyde på denne måde. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvorfor du pludselig siger "ma" i stedet, og hvad du vil med denne lyd. Han bliver forvirret "hvad siger du nu?" og "hvorfor gør du det?"... derfor tier han stille og kikker forundret på dig.
Det kan være en god idé at være opmærksom på, om det er ham eller dig, som starter jeres dialog. Hvis han starter med at sige "ahh", så er det rigtig godt, at du griber denne lyd og svarer tilbage med samme lyd. På den måde vil han føle sig forstået, og han vil have glæde af at høre, at du siger det samme.
Du må naturligvis gerne introducere nye lyde som f.eks. "ma", "ma-ma" eller "mmm mam-mam". Det kan du f.eks. gøre i forbindelse med måltiderne. Børn bruger ofte netop "mm-lyd" omkring mad, drikke, at være sulten, at noget smager godt. Hvis I sidder og spiser sammen, så kan du derfor sige f.eks. "mmm mam mam". Du kan pege på maden samtidig med, at du spiser, siger lyden og så vente på, at han får mulighed for at ...
... svare dig. Så når du starter jeres dialog, så giv ham tid til at svare dig, lytte til dig og afprøve den nye lyd.
Med hensyn til at klappe og vinke, så kommer det helt an på, hvor meget I generelt gør dette i hverdagen, altså hvor meget gestik du bruger. Jo mere gestik du bruger, jo mere vil han naturligt lære at bruge dette. Mange børn begynder at vinke i 8-10 måneders alderen, men det er naturligt afhængigt af, hvor meget man vinker med dem i hverdagen. De fleste børn er lidt ældre, før de kan klappe, ofte mellem 9-12 måneder, og igen afhænger det af, hvor meget man klapper sammen med dem.
Hvis du gerne vil hjælpe din dreng til f.eks. at vinke og klappe, så vil det være en god idé, at du generelt forsøger at bruge forskellig gestik i hverdagen. På den måde bliver han naturligt opmærksom på, at man kan bruge sine hænder til at kommunikere med. Du kan f.eks. bruge "tegn til tale" principperne, eller det der også kaldes baby-tegn, som er en form for tegnsprog, man kan bruge til børn, før de har udviklet talesprog. Det kan f.eks. være ord som "mere", "tak", "mad", "slut" og lignende. Og lige præcis vinke lærer han ved, at I f.eks. vinker farvel og goddag. Klappe lærer han ved, at du f.eks. synger sange, hvor der klappes eller laver "klappe klappe kage" med ham:)
Det er generelt også en god idé, hvis du kan synge for ham og synge f.eks. fagtesange, så du netop gestikulerer med dine hænder, imens du synger. Sange kombineret med fagter vil støtte hans sproglige udvikling.
Det er altid en god idé, at du nævner dine bekymringer for sundhedsplejersken, når hun kommer. Sundhedsplejersken vil gerne hjælpe dig med at se alt det, din dreng kan, betrygge dig i jeres samspil og også komme med forslag til, hvad du kan arbejde videre med for fortsat at støtte din drengs udviklng bedst muligt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Sådan forebygger du bleudslæt
Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift
Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.
Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...
27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...
5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Sproglig udvikling - pege og sige ord
Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...
1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Ny i vuggestue og tandfrembrud
Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...
21. august 2025 | Udvikling | 3 år
Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...
Viden om børn:
Opkast - baby og børn
Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.
Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...
Vugge - vugning, bevægelse
At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.
Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







