Svar: Imitere lyde - sproglig udvikling
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at der sker så meget udviklingsmæssigt med din dreng. Det er skønt, at du kan mærke, at han er godt med grovmotorisk, og det lyder også som om, at han er godt igang med sin sproglige udvikling.
Du beskriver en dreng, som:
- Kan indgå i dialog med dig gennem længere tid. F.eks. med lyden "ahh".
- Pudrer med to stavelser, så han nu siger baba, dada, deda og tata.
- Bruger sin pludren og lyde til at få din opmærksomhed.
- Bruger sin pludren og lyde til at vise, om han f.eks. er glad eller sur.
- Pludrer rigtig meget, når han ser videoklip med sig selv eller andre børn.
Det er alt sammen super godt og lyder præcist, som det skal være:)
Når din dreng ikke svarer på ændringer i lyd, som f.eks. "ma", når I sidder og pludrer sammen omkring lyden "ahh", så er det, fordi han endnu ikke har udviklet en bredere forståelse eller evne til at skifte mellem forskellige lyde på denne måde. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvorfor du pludselig siger "ma" i stedet, og hvad du vil med denne lyd. Han bliver forvirret "hvad siger du nu?" og "hvorfor gør du det?"... derfor tier han stille og kikker forundret på dig.
Det kan være en god idé at være opmærksom på, om det er ham eller dig, som starter jeres dialog. Hvis han starter med at sige "ahh", så er det rigtig godt, at du griber denne lyd og svarer tilbage med samme lyd. På den måde vil han føle sig forstået, og han vil have glæde af at høre, at du siger det samme.
Du må naturligvis gerne introducere nye lyde som f.eks. "ma", "ma-ma" eller "mmm mam-mam". Det kan du f.eks. gøre i forbindelse med måltiderne. Børn bruger ofte netop "mm-lyd" omkring mad, drikke, at være sulten, at noget smager godt. Hvis I sidder og spiser sammen, så kan du derfor sige f.eks. "mmm mam mam". Du kan pege på maden samtidig med, at du spiser, siger lyden og så vente på, at han får mulighed for at ...
... svare dig. Så når du starter jeres dialog, så giv ham tid til at svare dig, lytte til dig og afprøve den nye lyd.
Med hensyn til at klappe og vinke, så kommer det helt an på, hvor meget I generelt gør dette i hverdagen, altså hvor meget gestik du bruger. Jo mere gestik du bruger, jo mere vil han naturligt lære at bruge dette. Mange børn begynder at vinke i 8-10 måneders alderen, men det er naturligt afhængigt af, hvor meget man vinker med dem i hverdagen. De fleste børn er lidt ældre, før de kan klappe, ofte mellem 9-12 måneder, og igen afhænger det af, hvor meget man klapper sammen med dem.
Hvis du gerne vil hjælpe din dreng til f.eks. at vinke og klappe, så vil det være en god idé, at du generelt forsøger at bruge forskellig gestik i hverdagen. På den måde bliver han naturligt opmærksom på, at man kan bruge sine hænder til at kommunikere med. Du kan f.eks. bruge "tegn til tale" principperne, eller det der også kaldes baby-tegn, som er en form for tegnsprog, man kan bruge til børn, før de har udviklet talesprog. Det kan f.eks. være ord som "mere", "tak", "mad", "slut" og lignende. Og lige præcis vinke lærer han ved, at I f.eks. vinker farvel og goddag. Klappe lærer han ved, at du f.eks. synger sange, hvor der klappes eller laver "klappe klappe kage" med ham:)
Det er generelt også en god idé, hvis du kan synge for ham og synge f.eks. fagtesange, så du netop gestikulerer med dine hænder, imens du synger. Sange kombineret med fagter vil støtte hans sproglige udvikling.
Det er altid en god idé, at du nævner dine bekymringer for sundhedsplejersken, når hun kommer. Sundhedsplejersken vil gerne hjælpe dig med at se alt det, din dreng kan, betrygge dig i jeres samspil og også komme med forslag til, hvad du kan arbejde videre med for fortsat at støtte din drengs udviklng bedst muligt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
25. april 2025 | Udvikling | 5 år, 6 mdr.
Hej Helen. Jeg har en pige der skal starte i skole i år. Hun er født i...
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
Viden om børn:
Vitaminer præmatur
Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:
D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:
Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.
Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...
Babymassage
Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.
De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.
Børn har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.