Svar: Cykelhjelm til baby
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Tillykke med ladcyklen, det bliver så dejligt for jer at kunne køre ud i sommerlandet med begge børn, jeg kan godt forstå, at du er glad! :)
Selvom cykelhjelm er vigtigt, så anbefales cykelhjelm ikke til babyer. Jeres lillesøster skal, præcist som du skriver, ligge i en babyindsats, og den burde naturligt støtte hendes hoved på samme måde, som en autostol gør i en bil. Selerne i babyindsatsen skal naturligvis strammes godt til, så hun sidder sikkert fastspændt.
Jeg vil lige nævne, at man også kan bruge en baby-autostol i ladcyklen, hvis man ikke har en babyindsats. Vælger man denne løsning, så skal autostolen naturligt spændes solidt fast, og så skal bøjlen på autostolen være oppe, så den beskytter barnet, fordi den virker ...
... som en styrtbøjle, hvis man skulle være så uheldig at vælte med ladcyklen.
Cykelhjelm anbefales først fra ca. 9 måneders alderen, da det først er i denne alder, at barnet er stærk nok i hovedet og nakken til at bære en cykelhjelm, og selv i denne alder anbefales det, at man kun kører korte ture, da en cykelhjelm vejer en del. Det vil sige, at samtidig med, at hun vokser ud af sin babyindsats/babyautostol og begynder at kunne sidde mere op, så skal cykelhjelmen på.
Det anbefales generelt, at man giver barnet cykelhjelm på, lige så snart barnet er stort nok til det, så barnet lærer at cykling og cykelhjelm hører sammen, og det dermed bliver helt naturligt at have en cykelhjelm på, men altså ikke nu, hvor lillesøster er knap 6 måneder gammel:)
Rigtig god forhøjelse med cykelturene :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Viden om børn:
Fødsel
En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.
Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...
Klumpfod (varusfod)
I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.
Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen & Co.
Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.
Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )
Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!
Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.




