Svar: Cykelhjelm til baby
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Tillykke med ladcyklen, det bliver så dejligt for jer at kunne køre ud i sommerlandet med begge børn, jeg kan godt forstå, at du er glad! :)
Selvom cykelhjelm er vigtigt, så anbefales cykelhjelm ikke til babyer. Jeres lillesøster skal, præcist som du skriver, ligge i en babyindsats, og den burde naturligt støtte hendes hoved på samme måde, som en autostol gør i en bil. Selerne i babyindsatsen skal naturligvis strammes godt til, så hun sidder sikkert fastspændt.
Jeg vil lige nævne, at man også kan bruge en baby-autostol i ladcyklen, hvis man ikke har en babyindsats. Vælger man denne løsning, så skal autostolen naturligt spændes solidt fast, og så skal bøjlen på autostolen være oppe, så den beskytter barnet, fordi den virker ...
... som en styrtbøjle, hvis man skulle være så uheldig at vælte med ladcyklen.
Cykelhjelm anbefales først fra ca. 9 måneders alderen, da det først er i denne alder, at barnet er stærk nok i hovedet og nakken til at bære en cykelhjelm, og selv i denne alder anbefales det, at man kun kører korte ture, da en cykelhjelm vejer en del. Det vil sige, at samtidig med, at hun vokser ud af sin babyindsats/babyautostol og begynder at kunne sidde mere op, så skal cykelhjelmen på.
Det anbefales generelt, at man giver barnet cykelhjelm på, lige så snart barnet er stort nok til det, så barnet lærer at cykling og cykelhjelm hører sammen, og det dermed bliver helt naturligt at have en cykelhjelm på, men altså ikke nu, hvor lillesøster er knap 6 måneder gammel:)
Rigtig god forhøjelse med cykelturene :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Fostervandsprøve
En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.
Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...
Opbevaring af modermælk
Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!
Mor til Jens på 13 måneder




