Svar: Cykelhjelm til baby
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Tillykke med ladcyklen, det bliver så dejligt for jer at kunne køre ud i sommerlandet med begge børn, jeg kan godt forstå, at du er glad! :)
Selvom cykelhjelm er vigtigt, så anbefales cykelhjelm ikke til babyer. Jeres lillesøster skal, præcist som du skriver, ligge i en babyindsats, og den burde naturligt støtte hendes hoved på samme måde, som en autostol gør i en bil. Selerne i babyindsatsen skal naturligvis strammes godt til, så hun sidder sikkert fastspændt.
Jeg vil lige nævne, at man også kan bruge en baby-autostol i ladcyklen, hvis man ikke har en babyindsats. Vælger man denne løsning, så skal autostolen naturligt spændes solidt fast, og så skal bøjlen på autostolen være oppe, så den beskytter barnet, fordi den virker ...
... som en styrtbøjle, hvis man skulle være så uheldig at vælte med ladcyklen.
Cykelhjelm anbefales først fra ca. 9 måneders alderen, da det først er i denne alder, at barnet er stærk nok i hovedet og nakken til at bære en cykelhjelm, og selv i denne alder anbefales det, at man kun kører korte ture, da en cykelhjelm vejer en del. Det vil sige, at samtidig med, at hun vokser ud af sin babyindsats/babyautostol og begynder at kunne sidde mere op, så skal cykelhjelmen på.
Det anbefales generelt, at man giver barnet cykelhjelm på, lige så snart barnet er stort nok til det, så barnet lærer at cykling og cykelhjelm hører sammen, og det dermed bliver helt naturligt at have en cykelhjelm på, men altså ikke nu, hvor lillesøster er knap 6 måneder gammel:)
Rigtig god forhøjelse med cykelturene :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Smile
Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!
Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.
Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.
Jo mere du kan smile, pludre og...
Øjenbetændelse
Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.
Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.
Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!
Glæder mig til at læse din bog.
Mange varme hilsner fra
Sophus og mor




