Annonce

Annonce

Brev:

Manglende rutine og søvn


5. juni 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Manglende rutine og søvn

Hej Helen,

Vi har længe fulgt med herinde og nu har vi brug for din hjælp.

Det er en lang historie, men her er lige noget baggrundsviden:
Vi fik vores dejlige lille søn i december 2021, som også er vores første. Vi havde dog en hård start med en amning som aldrig kom op at køre, indlæggelser grundet manglende vækst og en lille dreng som græd stort set alle vågne timer og havde skrigeture på flere timer hver eneste aften. Han sov dog nogenlunde om natten i starten ved siden af mig i vores seng, men det tog meget lang tid at putte. Det stoppede dog fuldstændig efter ca. 2 mdr. og nu får vi stort set ikke søvn og jeg er ved at blive helt desperat efter en løsning.

Vi forsøgte os med alt i starten lige fra svøb til vugge i armene, hud mod hud, lift eller bedside, men ingen af delene brød han sig om. Han fik klippet tungebånd, fik behandlinger hos en kiropraktor og kranie sakral, som har hjulpet på hans humør og motorik, men bestemt ikke søvnen. Derfor købte vi til sidst en slyngevugge med motor som blev vores redning om dagen og aftenen - men nu frygter jeg, at den har bidt os bagi for vi kan ikke vænne ham af med den igen og han kan kun finde ro ved bevægelse. Han vil desuden på ingen måde tage sut og han er heller ikke interesseret i en nusseklud eller bamse.

Min mand er i militæret og har derfor en del dage væk og derfor har vores søn og jeg tilbragt meget tid hos mine forældre som bor 1,5 time væk og derfor har vi også været meget længe om, at skabe en form for rutine for ham.

Han er nu 6 mdr. om 9 dage og hans søvn er værre end nogensinde.
Om dagen sover han i barnevognen, hvor jeg putter ham (han har siden spæd kunne ville sove på siden) og kører lidt med ham, gerne på græs så det bumper lidt og her sover han ofte efter 5 min. men vågner tit igen så snart barnevogne står stille og der skal køres igen. Når han endelig falder i søvn, så vågner han efter 40 min. og så skal han trilles igen indtil han sover. Så ender han ofte med ca. 1 - 1,5 time med 2-3 opvågninger imellem.

Han sover 3 lurer om dagen - én til formiddag, én over middag og en kort lur på 30 min. ca. sent eftermiddag.
Han viser gerne træthedstegn igen efter ca. 2 timer. Inden hver lur får han MME i flaske, men han har altid været meget småtspisende og vi skal være opfindsomme og vedholdende for at få omkring de 100-120 ml. i ham pr. gang. Han får desuden grød om formiddagen og grøntsagsmos til aften, som han egentlig er glad for, men igen spiser han ikke særlig meget før han siger nej tak.

Til aften går det så helt skævt med søvnen og det er her, at det virkelig bliver udfordrende og jeg er begyndt at frygte nætterne.

Han er indtil nu blevet puttet i slyngevuggen på eget værelse om aftenen og alt efter hvornår han vågner, så tog jeg ham med ind i sengen, hvor min mand er blevet nødt til at flytte ind i stuen på sofaen, fordi de to vækker hinanden. Men han kan slet ikke finde ro i sengen. Han ligger fint stille og sover på siden de første 15-20 min. og så bliver han enormt urolig og vender sig til hver side hele tiden, sparker med arme og ben og ender med at blive ked af det, hvis jeg ikke tager ham op og går med ham, men så snart jeg ligger ham ned igen, starter det forfra og det resulterer ofte i, at han ender i slyngevuggen igen, hvor han sover en times tid og ...


Annonce

... vågner grædende igen - sådan fortsætter det indtil morgen. Jeg har prøvet at give ham en flaske når jeg går i seng, med håb om at han så kan sove længere uden at vågne, men det ændrer ingenting - han er stadig urolig og vågner hele tiden.

Så besluttede vi, at prøve egen seng på eget værelse og med en fast rutine hver aften, således at dagen ca. ser ud således pt.:
07.15/30: Vågner han og vi putter i sengen og hygger.
08.00: Står vi op, pusler og får flaske. Herefter leger vi, ligger på maven, synger og hygger.
10.00: Får en tår mælk igen og puttes i barnevogn til første lur.
11.00/11.30: Vågner og får grød og vand. Herefter leger vi igen, han ligger på tæppe og hygger og vi pludrer sammen, mens jeg får lavet lidt.
13.30: Han får en flaske og puttes til anden lur i barnevognen.
15.00/15.30: Vågner og bliver tilbudt flaske. Så hygger vi igen.
17.00/17.30: Får flaske og puttes til sidste lur. Her går vi gerne en tur på 30 min. da han ellers er svær at få til at sove.
18.00: Vågner han ca. fra sidste lur.
18.30-19.00 ca.: aftensmad i form af mos m. vand.
Herefter leger vi, synger lidt og nusser.
20.30: Får han et bad hver anden dag, får creme på kroppen mens jeg synger og giver trykmassage på kroppen, får nattøj på og så sidder vi lidt i sofaen og nusser mens jeg synger for ham. Her viser han ofte mange træthedstegn, hvor han gaber og gnider sig i næsen og øjenene.
21.00: Vi går ind på værelset og jeg synger for ham mens jeg vugger ham i armene, men pludseligt at han lysvågen. Jeg ligger han ned i tremmesengen og giver ham en flaske, mens jeg nusser ham på panden. Her ligger han ofte stille og nyder det, mens øjnene er tunge. Så fjerner jeg flasken og siger godnat og nu skal du sove dejligt og længe og ligger dynen om ham.

Så har jeg prøvet alt, lige fra at gå ud af værelset, blive siddende hos ham med siden eller ryggen til eller nusse ham og sige "ssssssch" lyde, men intet hjælper. Han vender sig fra side til side, triller om på maven, begynder at råber og hvis jeg ikke tager ham op til sidst, så SKRIGER han og græder helt utrøsteligt til sidst. Jeg har forsøgt at tage ham op og trøste ham hver gang og så ligge ham ned igen efterfølgende, men det starter bare forfra og efter ca. 2 timer giver jeg oftest op og ligger ham i slyngevuggen, hvor han er ved at være for stor til at være i, men her falder han i søvn til sidst efter protester og sover i præcis 50 min. før han vågner og græder. Så tager jeg ham op og trøster og ligger ham igen, så sover han gerne en times tid og vågner igen og græder, hvorefter han kommer ind i seng til mig og så starter uroen og gråden derinde.

Min mand kan slet ikke putte ham, hvor han græder helt utrøsteligt, men min svigermor han passet ham flere gang og der har han sovet fra 21.00 til 04.00 og igen til 08.00 i en gæsteseng, så det kan jo lade sig gøre åbenbart - bare ikke derhjemme og det er SÅ frusterende...

Det var en meget lang besked, så jeg håber du kan finde hoved og hale i den. Jeg ved ikke om det er slyngevuggen og det at han er vandt til bevægelse, mangel på en fast rutine eller manglende udholdenhed fra os som er synderen - Men fortæl meget gerne hvis du kan se, at der er noget som er uhensigtsmæssigt eller vi kan forandre, for vi mangler i DEN grad søvn efterhånden.

Med venlig hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.

Feber - sove ude

Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.


Annonce