Annonce

Annonce

Brev:

4,5 år - vred og ikke blefri


25. august 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

4,5 år - vred og ikke blefri

Hej Helen.

Vores datter på 4,5 år er efterhånden noget af en mundfuld. Ligeså sød, sjov og omsorgsfuld hun kan være, ligeså vred, urimelig og uadreagerende kan hun også blive.

Hun er heldigvis mest en glad pige, men konfliktniveauet er tiltagende. Vi oplever det kun herhjemme - i børnehaven og hos bedsteforældre og lign. sker konflikterne ikke i samme grad.
Desværre fylder udbrudende meget hos os forældre og vi sidder ofte tilbage med en følelse af: “hvad skete der lige der” “hvad gør vi forkert” og en generel tristhed over vores datters vrede.

Konflikterne opstår oftest når vi stiller krav til hende. Fx når vi skal ud ad døren (have tøj på, børste tænder og lign.) men også i situationer, hvor hun ikke får sin vilje. Hun ignorerer os og “hører ikke efter”, og når vi så tager fat i hende efter gentagne verbale forsøg begynder vreden og hun råber og skriger. Hun bliver virkelig vred og har svært ved at bryde ud af det igen. Herefter er det som om hun leder efter en ny konflikt, der kan optrappe situationen. Vi prøver både med tale, at anerkende hun er vred, tage hende ind til os og trøste, men når det ikke virker går vi. Vi siger vi har brug for en pause fordi vi ikke vil råbes af. Ofte bliver hun endnu mere vred og ked af det og løber efter os og siger undskyld. Bagefter ønsker hun dog ikke at tale om situationen - siger bare: “jeg var lidt sur nede i maven” eller “ jeg har også sagt undskyld”.

Det tærer på vores kræfter som forældre og de dage det er værst går vi nærmest bare og venter på/frygter næste ting hun nu bliver vred over.

Jeg er bange for vi ødelægger hende og overser et vigtigt signal - samtidig er jeg også godt klar over, at en del af adfærden er gemt forbundet med det at være 4 år.

Et andet konfliktområde er, at hun ikke vil lave afføring på toilettet, kun i bleen. Hun tisser på toilettet og ...


Annonce

... har gjort det siden januar cirka og sover heller ikke med ble om natten. Hun vil kun lave afføring herhjemme - ikke i børnehave eller hos folk hun ikke kender godt. Hun beder selv om at få ble på, men der går mange dage imellem - i en god periode gør hun hver anden dag, men lige nu går der 3-4 dage imellem og det påvirker også hendes humør, at hun går og holder sig.

Vi spørger sommetider om hun ikke skal have bleen på og lave lort, men hun afviser altid og bliver vred. Jeg synes det er svært hvor meget vi skal blande os, men generelt holder hun sig (i mine øjne) alt for længe. Det gælder også at tisse, hvor vi tit skal tvinge hende til at prøve og så kommer der en stor tissetår. Vi har prøvet at tale med hende om det, men hun vil helst ikke snakke om det. Hver gang hun beder om at få ble på, opfordrer vi til at prøve på toilettet, hvilket næsten hver gang bliver afvist. Hun har været oppe at sidde kortvarigt, men mere er det ikke blevet til.

Vi har lovet hende ALT i vores frustration, men intet virker. Vi har indført, at hun får ble på og står inde på badeværelset og laver afføring, så hun ikke forbinder det med at kunne lege, men noget der foregår på badeværelset for lukket dør. Vi smider lorten i toilettet og skyller den ud efterfølgende - det er dog ikke alle dage hun vil kigge på den. Hun vil gerne have bukser på imens hun laver afføring.

Har du nogle gode råd til at få hende helt blefri? Jeg synes efterhånden det føles helt forkert at have så stor en pige liggende på puslebordet og snart kan hun slet ikke være der længere.

Slutteligt skal det nævnes, at hun blev storesøster for halvanden måned siden, men at disse problemer alle var der inden da. Reaktionerne på lillesøster ser vi ikke længere, men vi er nu tilbage ved de “gamle” konflikter.

På forhånd tak.
Venlig hilsen
en frustreret mor med ondt i hjertet

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

27. januar 2026 | Opdragelse | 4 år

Hjælpe til i hjemmet

Kære Helen Jeg har berørt emnet før, men kommer ikke rigtig videre. Min...

Læs hele brevet og Helens svar


5. august 2025 | Kost og ernæring | 4 år, 8 mdr.

Stadigvæk kræsen

Kære Helen Vi kunne godt bruge noget hjælp ang. vores datter E på 4,5...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre


Annonce