Svar: Bedsteforældre går tur med baby
Hej med dig
Tak for dit brev, og stort tillykke med din lille søn - og velkommen til :)
Jeg synes, det lyder som en rigtig fin aftale, I har lavet med bedstemor og bedstefar. I disse coronatider, er det rigtig svært at være sammen som familie, og de vil naturligt gerne se deres barnebarn, følge lidt med i hvordan han vokser osv. og det får de så mulighed for ved at trille en tur 1-2 timer en gang ugentlig.. og du får frigivet lidt tid til dig selv, hvor du kan sove, få et bad, begynde på lidt aftensmad, eller bare slappe af og gøre ingenting, hvis det er det, du har brug for:)
Jeg synes, det lyder rigtig fint og dejligt for jer alle... MEN når det er sagt, så er det naturligt et voksent behov, mere end det er din drengs behov. Det betyder dog ikke, at det på nogen måder skader ham. Hvis han er glad, ligger og kikker i barnevognen eller bare sover når de kører, så er det rigtig fint - det er kun, hvis han græder i længere tid og tydeligt har behov for at komme tilbage til mor, og han så ikke kan komme det, at det vil være problematisk... og måske kan de ikke ...
... engang tage ham op, netop på grund af den anbefalede afstand i øjeblikket, og det vil naturligt være uhensigtsmæssigt.
Så.. hvis din dreng er glad, sover godt og det fungerer fint at bedsteforældrene triller ham en tur imens han sover, så kan I roligt bibeholde dette, men hvis han er ked af det, ikke kan blive trøstet og ender med at græde sig i søvn eller græder længe, før de kommer retur til dig, så dur det ikke.
Derudover så skal du naturligvis mærke efter, hvordan du har det bedst, for det er meget vigtigt, at du kan slappe af og har tillid til at bedsteforældrene tager sig af din dreng, når du ikke er der. Du må på ingen måde tvivle på, om de passer på ham og kan give ham den omsorg og nærhed, som han viser behov for. Og vågner han og er ked af det, så skal de naturligt komme hjem med ham med det samme, og mor skal kunne tage over, give mælk, trøste og berolige. De skal altså ikke være længere væk, end at mor hurtigt kan være der for ham, hvis der er behov for det :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Viden om børn:
Pusleplads til baby
Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.
- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.
- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...
Amning og sex
Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.
Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.
Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.
Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)
Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.
Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!
Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!
Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder




