2 år og vil ikke sove

28. april 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

2 år og vil ikke sove

Hej Helen. Så er jeg tilbage :)

A er blevet 2 år i marts og i den forbindelse er vi røget ind i et mareridt om aftenen når hun skal i seng.

Hun er normalt en glad pige som falder i søvn indenfor 2 min med hendes bamser. Så pludselig fra den ene dag til den anden - faktisk den dag det skiftede til sommertid har hun nægtet at sove dog kun om aftnen middag er der intet problem trods det er i sammen seng på værelset.

Det starter med hun for nattøj på, kommer ind og spiser en bolle/banan eller ligende. Ud at børste tænder og så siger vi godnat i døren til værelset og hun bliver puttet med hendes kanin Det faste godnat ritual tager fra 19.00-19.15 og intet har ændret sig udover hun først sover 20-20.30 med gråd og piveri.

Så er der for det meste ro de første ti min og så begynder hun at klynke og pive. Hvis far går der ind kalder hun på mig og græder voldsomt og går jeg der ind vil hun have vand, øjet klør, hun har lavet “adder” kaninen er væk osv osv og når jeg forlader rummet græder hun, bliver jeg ved hende vil hun lege, snakke og op af sengen osv.

- far er nok mere fast i denne situation og giver sig ikke med hensyn til vand, og andre problem stillinger kan det være derfor hun kalder efter mig?

Selvom hun har grædt hysterisk inden man går der ind stopper hun så snart man tager det første skridt ind i værelset som om hun tænker yes det virkede.

Hun er en meget viljestærk pige som virkelig prøver grænser af for tiden kan det være hun prøver grænser af ved putning også?

Jeg er normalt meget fast når jeg har sagt nej og ...

Annonce

... forklaret kort at det forstår jeg men det er nej så laver jeg det ikke om dog jeg har svært ved at stå fast og giver hende måske en tår ekstra vand når hun spørg efter det i håb om hun lægger sig til at sove.

Jeg ved hun ikke er tørstig fordi hun har fået 2 gange, men jeg ved simpelhen ikke hvordan jeg skal gribe det an jeg syntes det er så træls at brugt min aften sådan her og jeg bliver rigtig ked af det når hun græder sådan selvom det er mere ovre i hysteri end ulykkelig gråd.

Vi har prøvet at rykke putte tidspunktet til 19.30 og hun er bestemt træt men alligevel skal hun “bøvle” 30-40 min inden hun giver op og falder i søvn.

Vi har også problemer med at aflevere hende i dp for tiden trods hun elsker det og altid har haft for travlt til at vinke til mig inden hun er gået ind og lege men nu er gråden den samme der nede om morgenen som den er her om aftenen der er hun bare okay igen 3 sek efter jeg er gået.

Hendes dp siger det er alderen og det går over igen med hensyn til putningen om aftenen og afleveringen om morgenen samt at hun prøver mig af, men jeg kan heller ikke lade vær og tænke om det er blevet en dårlig vane at hun skal vågne 10 min efter hun er puttet og græde ? Samt hvordan jeg retter op på det når jeg ikke kan sidde der inde og hun så lagde sig til at sove men bestemt ikke må forlade værelset uden det eskalere?

Far kan desværre ikke putte hverdag og det er heller ikke anderledes med hensyn til tiden det tager når han gør det.

Undskyld det blev så langt jeg er simpelhen så frustreret, ked af det og opgivende.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder