Brev:
Baby 7 mdr. vil igen ikke spise

Hej Helen,
Jeg har haft rigtig god hjælp fra din brevkasse og tiden var nu inde til, at jeg selv skriver.
Jeg har en skøn pige på 7,5 mdr. Hun vejede 3280 ved fødslen og var 50 cm lang. De første 3 måneder tog hun rigtig flot på.
Jeg fuldammede hende indtil hun var ca. 3,5 måned. Pludselig nægtede hun at amme i dagtimerne. Jeg kæmpede i nogle uger, men kapitulerede til sidste og gik over på flaske i dagtimerne og amning om natten. Ved 4,5 måned ville hun heller ikke længere amme om natten, så vi stoppede helt amning, hvilket var rigtig hårdt. Derned var heller ikke nemt med flasken, da hun var/er en meget småtspisende pige. I den periode faldt hun ca. 2 vægtkurver, men følger nu egen kurve. Hun er en lang, slank pige. Hun blev vejet for 2 uger siden, hvor hun vejede 6800 gram og 69,5 cm Lang.
Vi startede med grød da hun var ca. 4,5 måned. Det gik godt og hun var meget nysgerrig. Efter et par uger mistede hun interessen og vi holdt en pause med god virkning. Siden da har interessen for mad været on/off. Vi har lige haft 3 rigtig gode uger, hvor hun har fået 4 måltider om dagen med stor succes, så jeg håbede lige, at vi var “ovre” det med at hun ikke ville spise. MEN nu vil hun igen ikke. Hun lukker munden.
Hun får altid noget i hånden selv, men det “leger” hun mest bare med. Rigtig mad er hun ikke så interesseret i. Hun er ikke glad for grov konsistens endnu.
Sundhedsplejersken er ikke bekymret, da min datter altid har været meget kontaktstærk. Hun er motorisk rigtig dygtig - sidder, ...
... kravler osv. Hun er nysgerrig på sine omgivelser og for det meste i godt humør. Hun har aldrig været en baby, der har skreget meget. Har hun været ked af det eller utryg, har jeg bare skulle tage hende tæt ind til mig, og så er hun faldet til ro.
Hun sover fantastisk om natten. Ingen problemer der.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 04-05 : flaske (110 ml)
Kl. 06.30 : vågner
Kl. 07-08 : havregrød/øllebrød og vand af kop
Kl. 09.00 :lidt i hånden f.eks. kogte pærebåde, frugtmos og vand af kop
Kl.09.30 : formiddagslur - ofte kun 45 min. Tilbyder hende flaske, hvor hun spiser mellem 60-110 ml alt efter hvor meget grød hun har spist til morgen.
Kl. 11.30-12.00 : grøntssagsmos med kød/fisk og vand af kop - ristede rugbrødsbjælker ellers agurk i hånden
Kl. 13.30 : flaske (mellem 60-110 ml)
Kl.13.30 : lur - sover 1-2 timer
Kl. 15.30 : grød af en art eller bondebrødshapser, vand af kop og noget i hånden
Kl. 17.30-18.00- grøntssagsmos med kød/fisk og vand af kop.
Kl. 19.00 : puttes med en flaske påsat. 135 ml - varierende hvor neget hun spiser
Kl. 23.00 : drømmeflaske på 110 ml .
Jeg er i tvivl, om jeg skal fortsætte med flasken inden hendes formiddagslur, da jeg er bange for at den lidt “ødelægger” appetitten til middagsmaden.
Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at vække hendes interesse i mad igen? Skal jeg holde pause? Eller forsætte med at tilbyde de mange måltider? Er der andet jeg skal forsøge? Får hun for meget mælk om natten mon?
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
Viden om børn:
Sove inde
Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.
Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.
Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...
Navle
Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.
Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen.
Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!
Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D
Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to







