Brev:
Spisetid - 8 mdr.

Hej Helen.
Jeg skriver til dig, fordi min mand og jeg er meget frustreret over spisetid sammen med vores søn William. Det er på ingen måde hyggeligt. Han er pylret/små sur, men græder ikke under måltiderne.
Vi forsøger at give ham mad, han selv kan sidde med, samt mos osv.
Han sidder for tiden mest med sin egen ske eller gaffel, da det er det eneste, der gør ham bare nogenlunde glad under et måltid.
Spg 1)
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for at det bliver hyggeligt og sjovt for ham?
Vi har altid lidt forskelligt mad klar til ham, men får ikke præsenteret det hele på én gang.
William er født 7 uger for tidligt. Han vejer det han skal - lige på gennemsnit. Motorisk vil jeg mene, at han er godt med. Han kravler og rejser sig op ved hjælp af diverse møbler.
Han bliver 9 måneder den 22/6 (dette er regnet fra hans fødselsdato og ikke hans oprindelige terminsdato).
Vores dagligdag er baseret ud fra din madplan for et barn på 8 mdr. i din bog, børn og mad.
Vores største frustration er, ...
... at vi ikke kan finde ud af, hvad vi kan forvente i forhold til hans daglige mad indtag, når han er født for tidligt.
Spg 2) Han spiser slet ikke den mængde mælk han burde. Han får 3 flasker i døgnet 2 a 210 ml og 1 a 180 ml. Han spiser sjældent op. Især ikke når han puttes til middagslur. Der vil han sjældent have noget. Jeg har forsøgt andre tidspunkter. Intet virker. Hvad gør jeg?
Spg 3) han virker generelt ikke særlig sulten. Han melder sig aldrig.
Vi følger jo som udgangspunkt dine madplaner, men der vi bliver udfordret er, at han slet ikke er sulten nok til alle de måltider. Især ikke formiddagsmad. Han afviser maden. Jeg kan vel ikke gøre andet end at springe måltidet over?
Spg 4) han er begyndt at sove meget uroligt om natten. Vågner meget og græder. Vi vil derfor gerne give ham godnat grød, men det har den konsekvens, at det går ud over flaskemåltidet, når han skal puttes. Hvad tænker du, at jeg kan gøre for, at han sover bedre?
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor til et barn født for tidligt
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
2. februar 2026 | Sygdom | 7 mdr.
Hej Helen Tak for alle dine svar :) Min datter er nu 7.5 måned og vi har...
Viden om børn:
Fostervandsprøve
En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.
Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...
Reservebedste
En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.
I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.
Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!
Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.
Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!







