Svar: Dårlige sovevaner og dagsrytme part 2
18. marts 2019
Alder:
7 mdr.
Kære Elias´mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne dele flere tanker med dig. Jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de stilles :)
Ad 1) Nogle gange kan det være okay at strække tiden mellem lurene lidt. Det er dog vigtigt at du forsøger at skelne, hvorvidt din dreng pylrer, gaber og viser træthedstegn fordi han reelt er træt - og derfor har brug for at blive puttet, for ikke at blive overtræt og dermed ked af det. Eller om det snarere er et udtryk for at han keder sig og derfor har brug for lidt underholdning, leg og stimulation, for så at blive puttet måske 30 minutter senere og derfor være mere parat til at sove.
Når jeg læser dit brev, så kan det dog godt lyde som om, at han om morgenen egentlig ikke har brug for at stå op allerede kl 05-06, men lige nu vågner op på dette tidspunkt - og det er derfor rigtig godt, at I igen og igen har forsøgt at hjælpe ham videre i søvnen. Det er super, at I forsøger med flasken tidlig morgen, forsøger at tage ham ind til jer, holder fast i at morgenmaden ikke skal serveres, når han vågner osv. men at det stadig er sovetid der... men det lyder ikke til at fungere så godt lige nu...:( Det kan derfor godt være nødvendigt, at I står op med ham, når han vågner, skifter ham, går i stuen med ham, sidder og hyggesnakker lidt - og tilbyder ham en flaske - og derefter så prøver at p putte ham igen. Du nævner nemlig, at han ofte viser træthedstegn og parathed til at sove efter ca 20 minutter, og det kan faktisk nogle gange være en god idé netop at stå op med ham og udnytte de 20 minutter til bleskift og flaske og så putte ham direkte derefter - og I kan naturligvis også selv gå i seng igen :) Og så stå lidt senere op.
At stå op med ham, skifte ham, give ham flaske og putte ham kan på sigt være med til at gøre, at han vænnes til at drikke sin flaske der og stille og rolig kan I så lade være med at stå op, men kun give ham flasken og lulle ham tilbage i søvnen. I stedet for at han som nu får en 20 minutters vågenperiode og sover videre, så kan det blive til en kort opvågning og sove videre.. netop fordi han lyder til at have behov for en længere nattesøvn, og det er for tidligt for ham at starte dagen.
Ad 2) De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen trives med to lure dagligt - MEN - det afhænger meget af, hvor tidlig en søvnrytme barnet har og hvor lange lurene er. Hvis barnet står tidligt op og derfor sover tidligt hele dagen igennem, så er det helt naturligt, at barnet har brug for 3 lure - og dermed behov for en lur sidst på eftermiddagen - og det er vigtigt at tilbyde barnet dette. I den dagsplan jeg har sendt dig indgår også 3 lure dagligt, netop fordi jeres dreng ofte starter dagen tidligt og ikke altid sover så lang en middagslur :)
Det gennemsnitlige søvnbehov vil i denne alder være 14.5 times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca. 10-11 timer om natten og 3-4 timer om dagen. I følge din beskrivelse, så sover jeres dreng ofte 1.5 time til sin første lur, 2-2.5 time til middag og 30-45 minutter til sin 3. lur. Det vil sige, at han samlet sover 4.5 time om dagen, nogle gange lmere og andre gange lidt mindre. Om natten puttes han ofte ca kl 20 og sover så indtil klokken 05/06 - altså ca 10 timer - nogle gange sover han lidt tidligere og andre gange lidt senere, naturligt afhængigt af hvor meget dagssøvn han har taget. Så samlet får jeres dreng altså de 14.5 times søvn, som han vil have behov for - og derfor er der også en naturlig sammenhæng i at han nogle gange ikke kan sove længere om morgenen :)
Ad 3) Jeres dreng må meget gerne sove sin 3. lur efter kl 16. Det er helt naturligt, hvis den tredje lur ligger sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - og du skal ikke vække ham. Tommelfingerreglen om, at børn ikke bør sove efter kl 16 gælder kun børn som er 1 år og ældre.
Ad 4) Da jeres dreng samlet lyder til at få den mængde søvn, som han har behov for, og da han ofte starter dagen tidligt, så kan det være en god idé at lade ham bibeholde nuværende rytme med de tre lure dagligt fremfor at kæmpe med ham om at sove to længere lure :) Men hvis du gerne vil give ham en længere middagslur, så kan du i en periode f.eks. lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi du på den måde kan forlænge hans vågenperiode lidt. Samtidig vil badet aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han en times tid efter badet - og sammen med en god frokost, måske vil kunne sove et længere søvnstræk.
Ad 5) Hvis han konsekvent vågner kl 15.30 og har svært ved at holde sig vågen til kl 19.30-20, så vil det være nødvendigt at tilbyde ham en 3. lur om eftermiddagen, men det vil naturligt ofte gøre, at han så går senere i seng om aftenen. Alternativt kan du forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at kunne putte ham senere til middagsluren - og dermed sikre, at han også står senere op af denne lur.
Ad 6) Det bør ikke tage for lang tid at gennemføre et genkendeligt putteritual, og det bør bestå af de ting, som I naturligt plejer at gøre, når han skal sove - f.eks. skifte hans ble, give ham nattøj på, putte ham i sovepose eller lignende og tilbyde ham flaske, evt. putte med klud, sut, bestemte kærtegn, beroligende ord. Alt sammen tager måske 15-20 minutter... Ritualet begynder, når han viser træthedstegn, eller når du kan se på klokken og regne dig frem til, at det må være ved at være puttetid :)
Ad 7) Når han vågner om natten, så skal I forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Da han er motorisk rigtig godt igang, så er det helt naturligt, at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han ligger i kravlestilling og rokker, eller kaster hovedet fra side til side og kan ikke finde ud af at komme ned at ligge i en rar stilling, og det skal I hjælpe ham med. Han har brug for jeres beroligende hænder, kærtegn, at I giver ham dynen på, som han har sparket af osv. så I luller ham ind i søvnen igen - men uden at give ham flaske i munden om natten - og så vidt muligt uden at tage ham op i favnen, gå med ham og vugge ham...
Hvis det er nødvendigt at tage ham op, for at få ro på ham, så gør I det, men hold jer ved sengen og put ham tilbage i seng igen, når han atter virker parat. Det kan være nødvendigt at gøre det et par gange - op/ned-op/ned - før han er parat til at sove videre i egen seng.
Ad 8) Jeres udfordring lyder til at være et søvnassociationsproblem, og det er rigtig godt, at du har købt min bog om børn og søvn, for i den kan du læse meget mere omkring denne problematik. Jeres dreng lyder til at være afhængig af bevægelse, når han skal sove - enten skal I gå med ham i barnevognen eller I sætter en "vibrerende raket" på barnevognen, så den hele tiden er i bevægelse, eller I går med ham i jeres arme og vugger ham om aftenen. Dette er uhensigtsmæssigt, fordi han naturligt om natten så vil søge jer, jeres favn og mangle bevægelse for at kunne sove.
Derfor er det vigtigt, at I forsøger at lære ham at sove uden at være i favn og uden at skulle vugges hele tiden. I barnevognen vil det være godt, at han trilles lidt, når han skal sove, men I skal holde barnevognen stille, når han er stille. Det er kun, hvis han siger noget, at I triller lidt igen, ellers holdes han stille.
Det samme om aftenen - det er vigtigt, at jeres dreng falder i søvn i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han sover, og at han forbinder det at sove med at ligge stille i sin seng. Derfor skal I om aftenen passe på ikke at vugge ham igen og igen, fordi han så naturligt vil vågne og søge dette om natten.
Det kan være en god idé at koble hans tremmeseng til dobbeltsengen. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Men naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at koble jeres senge sammen, så giver I jeres dreng mulighed for at sove i egen seng og vane sig til dette, men I kan samtidig ligge ved siden af ham, hjælpe ham med to med jeres hænder og nærhed. Han kan mærke jer, og beroliges uden at I behøver tage ham op eller gå med ham, han kan lære at komme videre i søvnen liggende stille, hvor han fra starten er puttet, men stadig få nærhed...
Ad 9) Jeres dreng lyder til at være glad for sin erstatning og trives med denne iblandet Johannesbrødkernemel. Der er ingen grund til at skifte til en anden erstatning, det lyder ikke til at problemerne skal findes her.. hos jer handler det sandsynligvis mere om et søvnassociationsproblem :)
Jeg håber, at I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske