Brev:
Dårlige sovevaner og dagsrytme part 2
18. marts 2019
Alder:
7 mdr.
Dårlige sovevaner og dagsrytme part 2
Kære Helen.
Vi har nu afprøvet den dagsrutine du beskrev i forrige svar, men desværre fungerer den ikke for vores lille familie. Jeg har derfor atter brug for lidt rådgivning fra dig. Jeg har læst din bog om børn og søvn for, at få ideer til, hvad vi kan gøre, men jeg synes ikke at det hjælper.
Elias er nu blevet 7,5 måned og jeg synes at maden om dagen (ca. fra kl. 11:00) går ok, men vores store problem er morgenmaden og hans søvn. Sidst han blev målt den 5/2 var han 70 cm lang og vejede 7,7 kg.
Elias er meget motorisk uro og især om natten volder det problemer. Derudover vågner han tidligt om morgenen uden at være udhvilet, men han kan ikke sove videre og dette er selvom vi prøver at hjælpe ham videre i søvnen eller giver en tidlig morgenflaske som du skriver. Han begynder allerede at gnide øjne 20-30 min. efter at han er stået op. Det meste af dagen er han virkelig glad. Han maver sig rundt, kommer op på alle fire og er begyndt at ville rejse sig opad ting. Man kan ikke som sådan mærke på ham, at han ikke sover særlig godt om natten.
Elias får 4 flasker dagligt med lidt johannesbrødkernemel i grundet han stadig døjer med opstød (ikke i samme omfang som før) og han kan ikke følge med på flasken, hvis mme er blandet op med ren vand, selvom vi bruger flaskesut 1. Vi har, efter anbefaling af zoneterapeut, forsøgt at skifte til NAN H.A i stedet for Sensilac – men synes ikke at der er en mærkbar forskel. Er der noget mme, som mætter mere end andet?
Vores sundhedsplejerske mente at de mange opvågninger kunne være fordi at han var vant til at få meget mad om natten – og vi skulle derfor prøve at fjerne flaskerne?
Han kommer af med afføring hver dag – og hvis en dag springes over er natten endnu værre. Han prutter meget om natten når vi har ham i armene og nogle gange ligger han sådan og trækker lidt sammen i maven. Men han virker ikke plaget af det ellers.
Elias’ dagsrytme har set således ud de sidste par uger:
Klokken 05-06 vågner han (oftest 05:15-05:30) og virker slet ikke udhvilet. Vi har prøvet at give ham én flaske henholdsvis klokken 04:30, 04:45 eller 05:00 for at se om han sover videre af den grund, men uanset hvilket tidspunkt vi giver flasken, sover han ikke videre. I enkelte tilfælde er vi heldige, at han sover til kl 06:30, men det er længe siden at vi har prøvet det. Vi vil gerne have at han bliver liggende i tremmesengen indtil kl 06.00, men efter kort tid bliver han pylret og kommer ofte med ind i vores seng, hvor han møver sig rundt og ligger IKKE stille og roligt. Men han møver sit ansigt ned i madrassen og puderne, som om han stadig er træt. Allerede efter 15-20 min., når han er stået op er han uoplagt, pylret, gnider øjne – men vi kan som regel distrahere ham med lidt hygge i sengen eller leg indtil kl 07:00.
Klokken 07:00 får han morgenmad – men han spiser max 2-4 skefulde og vil ikke have mere + vand af kop. Dette er uanset om morgenflasken gives klokken 04:00, 04:30, 05:00. Han vil ikke spise morgenmad, det er som om han er for mæt? Jeg har prøvet med alle mulige slags grød og frugt uden held. Vi prøvede dog i nat kun at give ham en flaske kl 23:30 og i morges spiste han en hel portion fuldkornsgrød, MEN det gav bare store udfordringer hele natten i stedet, som jeg beskriver længere nede.
Klokken 08:15-08:45 puttes han til dagens første lur og sover ca. 1,5 time i barnevognen. Dette går fint og han sover efter et par minutters trillen med barnevognen.
Klokken 11:00 får han frokost: bondebrød med forskellig kødpålæg, grøntsagsmos/kartoffelmos med grøntsager, ostehaps, udskåret frugt eller lignende + vand af kop.
Klokken 13:00-13:30 får han flaske på 180 ml. + pulver og puttes til middagslur i barnevognen. Han sover minimum 1,5 time og vi kan oftest ved at trille barnevognen lidt inden der er gået 1,5 time eller have en ”vibrerende raket” tændt på barnevognen, få ham til at sove 2-2,5 time. Dog ikke altid.
Han vågner mellem kl 14:30-15:30 fra lur alt efter hvor længe han sover. Han får eftermiddagsgrød kort tid efter + vand af kop (ml. 15:30-16:00).
1 time til halvanden time efter at han er stået op fra middagslur, virker han allerede træt igen og begynder at gnide øjne, men jeg tænker måske, at det er et for sent tidspunkt for ham at få en eftermiddagslur. Hvis han vågner klokken 15:45/16:00 fra middagslur (det kræver dog at jeg har trukket ham længe mellem lurerne tidligere på dagen) kan vi nogle gange strække den til at han ikke skal sove mere, men så får vi oftest en lidt pylret dreng sidst på aftenen. Han får derfor tit en lur kl 16:45-17:30, hvor han sover 30-45 min. Mange af gangene er han slet ikke udhvilet efter denne lur og er stadig lidt sur.
Klokken 18:00 får han aftensmad bestående af kartoffelmos med lidt grøntsager i, kød, grøntsager i små bidder eller lignende + vand af kop.
Klokken 19:30-20:00 (nogle gange 20:30, hvis han har fået en sen eftermiddagslur) bliver han puttet til nat. Han får nattøj på, børstet tænder, læst godnathistorie hvis han har lyst til det, får en godnatflaske på 240 ml. + pulver mens vi synger en sang for ham. Han bøvses af og vugges lidt i armene med hans nusseklud. Han lægges i tremmesengen og vi sover godnat/sov godt og går ud. Han overgiver sig dog ikke til søvnen 9 ud af 10 gange og vi er derinde 10+ gange indtil vi må tage ham i armene og få ham helt til ro. Han har nu samtidig lært at rejse sig op, så han kravler rundt i sengen og brokker sig. Han har i forvejen ekstremt svært ved at give efter for søvnen og slapper sjældent af i kroppen. Arme og ben kører som trommestikker HELE dagen og han har så meget motorisk uro, at det halve kunne være nok.
Når han endelig sover, går der måske 1-2 timer, så vågner han op og skal have hjælp til at falde i søvn igen – dette er uanset om han selv er faldet i søvn eller i vores favn. Vi kan få ham til at sove igen ved at give sutten eller lige tage ham op i armene og ned igen. Sådan fortsætter det indtil kl 23-24, hvor han får endnu en flaske på 210 ml. + pulver og han sover.
Frem til klokken 23-24 sover han faktisk ok, vi er kun inde et par gange eller én enkelt gang – men fra 23-24 og frem til morgen begynder han at blive meget urolig. Han vågner ofte, men vi kan mange af gange få ham til at sove videre ved, at skynde os ind og tage ham op i armene og lægge ham ned igen eller give ham sutten.
Klokken 03:30 vågner han op og er virkelig svær at få til at sove igen. Han kan med nød og næppe vugges i søvn efter 45 min., men det er sjældent. Han er meget vågen uanset hvor hurtigt vi reagere når vi hører ham i babyalarmen – men alligevel er han meget træt, hvis det giver mening? Det er et alt for tidligt tidspunkt at han vågner her, så vi har også prøvet at give en flaske hér, men vi synes dog at en flaske er for tidlig her – da det ikke hjælper på at han sover længere? Hvis han får flasken eller han kan vugges i søvn efter lang tid sover han måske 30-45 min og vågner op igen. Sådan fortsætter det indtil vi står op med ham, så mellem kl 03:30-06:00 er han altså MEGET urolig og vi har de sidste par dage været nødt til at lægge med ham i armene på sofaen, så vi hurtigt kan reagere og vugge ham videre i søvnen. Hvis han ligger i tremmesengen er vi oppe hver 20-30-40 min. for at få ham videre i søvnen. Vi har også prøvet at ligge ham ind i mellem os, men det bliver det heller ikke bedre af. Han fiser rundt og karter med arme og ben.
I nat prøvede vi at hans sidste flaske var klokken 23:30. Dog var han urolig inden der, hvor han vågnede lidt op hver 30 min., men det resulterede i en halvvågen baby fra kl. 03:00 til klokken 05:00, hvorefter han lige sov 45 min. og stod op lidt i 6. Til gengæld spiste han en hel portion fuldkornsgrød til morgenmad kl 07:00.
Vi er meget fortvivlede om hvad vi skal gøre med hans nattesøvn og om vi gør noget forkert med hans lure om dagen eller hans flasker om natten. Med hensyn til hans uro har vi prøvet alverden snart med behandling, zoneterapi, kraniosakral, hævet hovedgærde, elmebark, magnesium lotion, epsom salt i badet og lignende den store uden effekt.
Jeg vil derfor meget gerne have lidt rådgivning omkring vores dagsrutine, hvordan den bør se ud i forhold til hans vågne perioder, hans lure og putning til nat – evt også en dagsrutine, hvor et bad indgår? Jeg har en masse spørgsmål, men som nok alle sammen kredser om samme emne, nemlig hans søvnproblem.
1) Er det ok at strække den så længe mellem hans lure, som vi gør nu? Han viser jo allerede træthedstegn kort tid efter at han er stået op.
2) Hvor mange timer lur bør en dreng på 7,5-8 måneder få?
3) Hvornår bør den sidste lur være overstået – må han sove lur efter klokken 16:00? Du skriver i din bog, at lur efter 16:00 æder af nattesøvnen, så hvis han får en lur – så skal han helst vågne senest klokken 16:00? Hvad hvis han sover 15:30 og henover kl 16:00, skal man så vække ham?
4) Du skriver også at man langsomt kan arbejde på at få barnet til at sove en længere og bedre middagslur, hvordan gør man det?
5) Hvad gør vi, hvis han bliver træt inden han skal puttes til nat klokken 19.30-20:00 fordi luren slutter klokken 15:30? Der er alligevel en del timer til.
6) Hvornår skal putteritualet begynde i forhold til træthedstegnene? Hvor mange putteritualer bør man bruge og hvor længe må det varer?
7) Hvad skal vi gøre om natten, når han vågner kl 03:30? Skal vi blive ved med at vugge ham, give ham en flaske eller skal vi lade ham være oppe, gøre det hele kedeligt og så putte ham ind i sengen, når han virker træt igen?
8) Hvad gør vi forkert om dagen, siden han har den her opvågning om natten og siden han vågner så tidligt uden at virke udhvilet?
9) Bør vi skifte mme mærke – og hvad hvis hans uro eller mange opvågninger om natten skyldes at han er sulten eller hans opstød/refluks?
Med venlig hilsen
Elias´ Mor