Brev:
Putning og døgnrytme

Hej Helen,
Tak for dit svar omkring amning. Vi har skåret natamningerne fra, og arbejder på at skære ned til 4 amninger om dagen. Det gik ok med at skære fra om natten, men så blev vi syge så jeg kan ikke helt se endnu om det har hjulpet på antal opvågninger om natten, men det justerer sig sikkert ind :)
Nu hvor jeg har meldt mig ind så kommer alle mine ophobede spørgsmål!
Mit næste spørgsmål handler om putning og lidt om dags rytmen.
Om dagen følger vi din plan fra bogen om mad og børn, så godt vi kan. Det kan være lidt svært nogle gange, hvor han sover 40 min til formiddag den ene dag og 3 timer den næste dag. Men som oftest sover han en lang lur om formiddagen og et lidt kortere om eftermiddagen. Jeg vil tro, han sover 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten.
Vi har en mega god rutine om dagen, efter vi købte en sovepose til barnevognen. Han falder nærmest i søvn mens vi lukker posen! Nu hvor han er blevet lidt ældre får han lov at sidde op i barnevognen indtil han bliver træt. Vi har dog haft lidt svært ved at overføre vores gode ritual fra dagen til natten! Igen har vi prøvet lidt forskelligt:)
I starten sov jeg på hans værelse hvor vores baby sov på sin madras ved siden af på gulvet. Da han var 3 måneder flyttede vi ind på soveværelset hvor vi begyndte at ligge ham i tremmesengen. Vi har bygget vores seng oven på nogle skabe, så den er ekstra høj, så det var ikke så praktisk at have tremmesengen i soveværelset, fordi det var svært for mig at løfte ham ind og ud af tremmesengen, der lige kunne være kilet ind mellem væggen og vores seng. Så vi flyttede hans seng tilbage på hans værelse og min madras ind på værelset igen, men med afstand imellem vores senge. Så lå jeg med ham på madrassen til han var lige ved at falde i søvn og løftede ham så over i hans egen seng.
Da han så var ca 6.5 måneder flyttede jeg tilbage i soveværelset. Så begyndte jeg at ligge ham i hans seng vågen og sidde ved siden af, holde ham lidt i hånden og sådan, indtil han faldt i søvn, hvilket ...
... kunne tage lang tid, mellem 30-60 min. Vi har lagt en tynd madras ind på hans værelse, så jeg kan ligge ned og amme ham ved sengetid.
Men så begyndte han at kravle, så når amningen var slut så skulle hele værelset undersøges, og hvis jeg lagde ham i hans seng så blev sengen endevendt! På det sidste har vi købt en indendørs sovepose, men når vi lægger ham i sengen, så bliver han ked af det, så har vi taget ham op og gået rundt med ham på armen, men jeg føler heller ikke det er holdbart i længden!
Om aftenen får han hver anden dag et bad 1 times tid før sengetid og vi læser også en bog for ham på hans værelse (den samme bog).
I tillæg til putteritual er vi (mig og manden) heller ikke helt enige om dagsrytme, fordi nogle gange vågner han f.eks. kl 15 eller 14.30 fra sin sidste lur (nr 2 lur). Jeg vil helst ikke have han sover en lur til, fordi så kommer han bare så super sent i seng. Han plejer at blive træt efter ca 3.5 time, men jeg synes heller ikke det er en god idé at han kommer i seng kl 18.00 fordi så begynder han måske at være parat til at stå på kl 4.00 eller 5.00, og så bliver hele dagsrytmen jo bare skubbet. Hvis vi holder ham vågen så bliver han mega overtræt, han bliver ikke ked af det, men man kan næsten ikke drive ham i seng, før han nærmest dejser om!
Om dagen går vi ture, synger, læser bøger, kravler, spiser, leger med spejlbillede osv. Vores dreng bliver snart 8 måneder og er meget aktiv, når man bærer ham eller han sidder i sin stol vipper han konstant med sine ben! Han er meget opmærksom, nysgerrig og glad! Jeg ved ikke om han begynder at have lidt seperationsangst, han har i hvert fald været svær at ligge fra sig i et par uger, fordi han bliver ked af det når man ligger ham på gulvet, og hvis han ikke kan se én, hvis man nu lige går i køkkenet eller lignende, så begynder han at kalde.
Har du nogle råd ift. dagsrytmen, om vi skal lægge ham tidligt eller holder ham vågen lidt længere, samt hvordan vi kan hjælpe ham med at finde ro om aftenen?
Med venlig hilsen
Laila
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
Viden om børn:
Sikkerhed i hjemmet
Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.
Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.
Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.
Gå...
Calcium
Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.
Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.
Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!
Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!







