Annonce

Annonce

Brev:

Altid sovet dårligt


16. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Altid sovet dårligt

Hej Helen!

Jeg har fulgt din brevkasse lidt på sidelinjen og efter 5 mdr. med mildest talt elendig søvn vælger jeg selv at skrive til dig.

Jeg har en fantastisk dejlig dreng på nu 7,5 mdr. som siden han var 2,5 mdr. alderen har sovet dårligt. Indtil de 2,5 mdr. sov han rigtig fint dvs. om natten typisk 4 timer - 3 timer og herefter 1 time ad gangen i sin egen seng.

Så begyndte han at vågne hver time og ville ammes eller vugges for at komme videre. I starten tænkte jeg at det måske var et appetitspring eller lignede så jeg ammede ham (efter naturligvis at have prøvet at få ham videre ved kærtegn, "shhhh" osv), men måtte efter en tid erkende at det var blevet en dårlig vane. Vi har i perioder kunne få ham videre ved at vugge ham, men at vugge ham hver time er ligesom heller ikke holdbart.

Jeg synes jeg har prøvet ALT. Vi har snakket med SP og efter hendes råd forsøgt at holde ham hjemme en uge for at udelukke overstimulering, haft ham ved læge og ørelæge (alt var fint), prøvet med en tyngdepose, haft ham sovende ved siden af mig i sengen, men intet har virket.

For 3 uger siden overtog far om natten og jeg har sovet i stuen. Der har været en lille bedring og han ammes nu kun 1 gang men han vågner ofte stadig helt op og græder, selvom han lidt oftere kan sove ex. 2-3 timer ad gangen. Jeg er nu tilbage i soveværelset, men han sover stadig i egen seng og ammes kun én gang.

Nu har han de seneste 4 nætter vågnet og været lysvågen i ca. 2 timer om natten, rejser sig hele tide op i sengen og snakker og jeg er ved at blive sindsyg, da jeg er så meget i underskud i forvejen. Vi holder ham i soveværelset for at signalerer at det er sove-tid og ikke lege tid.

Det er ikke rigtig en mulighed at have ham sovende i sengen, da dette bare gør det hele værre.

Jeg håber virkelig du kan hjælpe os til hvad vi kan gøre for at forbedre hans søvn både med hensyn til opvågninger og den lange vågenperiode om natten for jeg er ved at være tyndslidt.

Skal vi bare blive ved med det vi gør nu og kan vi så forvente en bedring med tiden? Vi har jo trods alt oplevet en meget lille forbedring på opvågningerne efter far tog over og vi kørte koldtyrker på de hyppige amninger, dog ikke nær det leje som SP forudså. Eller har du nogle gode råd? Hvis du siger at jeg skal ligge en kærlig, tung hånd på ham når han vågner om natten tror jeg jeg eksploderer, det virker ...


Annonce

... ikke og jeg er efterhånden lidt træt af det råd - sagt med et anstrengt smil hehe (:

Jeg har købt og læst din bog og synes egentligt jeg havde gjort rigtigt meget for at give ham gode vaner fra starten med det er alligevel bare blevet værre og værre og jeg ved ikke hvad jeg har gjort galt.

Her kommer lidt om ham i øvrigt samt hans rutiner:

Han er en meget glad, tillidsfuld og nysgerrig dreng født 2 uger over termin.
Han virker altid (på nær de sidste 3 dage) veludhvilet og glad når han vågner om morgenen samt efter sine dagslure og søvnproblemerne virker (heldigvis!) til primært at gå ud over mig.

Han er en stor dreng, spiser rigtig godt, er glad for skemad og bruger sig selv fysisk meget i løbet af dagen. Han har kunne møve sig frem længe og begyndte rigtig at kravle lige før han blev 7 mdr. Nu kravler han lystigt omkring samt rejser sig op ad alting.
Dagslurene sover han i barnevognen i gården og de fungerer for det meste godt, han falder som regl i søvn meget hurtigt efter jeg har lagt ham og sover som l ca. 2 X 1,5 timer, nogle gange lidt mere, nogle gange lidt mindre. Nogle gange skal vi lige ned og trille kort, nogle gange kommer han selv videre og falder i søvn igen når han lige vågner kort op.

Han dagsrytme er som følger:

vågner ca. kl 07.00 (nogle gange kl 06, nogle gange lidt senere) - ammes.
08.00: havregrød eller øllebrød med frugtmos og vand af kop.
09.00: Blød bolle med smørepålæg og vand af kop.
10.00: Formiddagslur
12.00: Frokost (typisk kartoffel/grønsagsmos, gnavegrønt, æg, fisk, vi er lige begyndt på rugbrødshapsere med stor fornøjelse)
Herefter leger vi typisk, er ude at besøge nogle, triller en tur eller på legeplads.
14.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur
16.00: Eftermiddagsgrød
18.00: Aftensmad efterfulgt af karbad
19.30-20.00: Ammes og puttes til natten.
Ammes ca. kl 00-01.

Vi har faste putteritualer (bleskift --> nattøj --> tandbørstning --> godnathistorie i sengen --> genfortælle hvad vi har lavet i dag --> amning og putning i egen seng. Han falder ikke i søvn ved brystet og er vågen når jeg ligger ham, men falder som sagt for tiden i søvn ret hurtigt efter et par klynk og et par sut på sutten. Putningerne er for det meste rigtig hyggelige.

Han bruger sut og nusseklud men det er ikke mit indtryk at det er sutten der er problemet.

Tak for hjælpen og trætte hilsner fra
Thilde

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.

Søvn og ked baby

Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.

Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid

Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder


Annonce