Svar: Altid sovet dårligt

16. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Thilde

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er nok ikke nogen tvivl om, at jeres dreng har eller har haft et søvnassociationsproblem, som handler om, at han har været afhængig af bryst og vugning i jeres favn for at falde i søvn. Det lyder derfor rigtig godt, at I har ladet far tage over i en periode, for det har betydet, at jeres dreng nu kan nøjes med 1-2 amninger om natten og det er rigtig godt. Og som jeg læser dit brev, så har I også stoppet behovet for at skulle vugges i favn. Det går altså den rigtige vej, selvom det går langsomt...:)

Du skriver, at I putter ham i egen seng, men at hans seng står i soveværelset... Har I plads til og mulighed for at putte ham i eget værelse? Jeg spørger fordi det lyder som om, at I forstyrrer hinanden om natten og jeres dreng lyder til at have en del natlige lyde og flere opvågninger, faktisk også have en "pludre-periode" om natten, som naturligt forstyrrer jer, og hvor det nogle gange kan hjælpe at man ikke sover i samme rum.

I forhold til vuggedød, er der ikke nogen problemer i at lægge ham på eget værelse nu og han er sandsynligvis også ved at være så motorisk stærk, at han kan skifte stilling undervejs i søvnen. Og han vil naturligt have en del uro, når han sover - og hvis I ikke ligger sammen, så vil du måske ikke vågne ved det, og samtidig vil der naturligt også gå lidt tid, før du eller far reagerer på hans lyde. Det vil give ham mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd - og har han brug for jer, vil han græde og I vil naturligt kunne hjælpe ham...

Mange børn har netop i 7 måneders alderen en periode, hvor de pludselig begynder at vågne om natten. De er ikke kede af det, men ligger og pludrer og småsnakker - og det kan lyde rigtig hyggeligt, men jo ikke, når man gerne vil have sin nattesøvn :) Det virker som om, at børn i denne alder nogle gange har behov for at udnytte de mørke og stille nattetimer til at øve sproglyde, og det stopper igen - i hvert fald om natten. Så tiden arbejder også lidt for jer her.

Nogle gange hænger opvågningen sammen med det tidspunkt, hvor barnet sover middagslur. Vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser og en søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let, og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode, hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Ofte ligger dette tidspunkt omkring kl. 03/04, og det er derfor ofte lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. på det tidspunkt end det f.eks. er at skulle stige op en time før vækkeuret ringer...

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive når vi vågner, og op igennem formiddagen, frokost, - og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi brug for en powernap, og hvis vi ikke får en lur, så klarer vi det ofte med lidt sukker og en ...

Annonce

... kop kaffe, når vi er voksne, hvor børn ofte har brug for en middagslur ... :)

Det betyder, at når man ser over et døgn, så er der altså et peak kl. 03/04 om natten, hvor vi sover let og gerne står op, hvis vi skal tisse osv. og det modsatte dyk om dagen kl. 15-/16, hvor vi ofte er trætte og godt kunne have brug for et hvil. Og nogle gange ser man, at børn har et søvnmønster, hvor de f.eks. sover lur mellem 15-16 og så har en modsat vågenperiode om natten mellem kl 03/04...

Jeres dreng sover ofte middagslur på dette tidspunkt og du kan derfor godt prøve at lægge mærke til, om det er på samme tid at han om natten vågner. Hvis det er tilfældet, så kan man nogle gange ændre lidt på hele dagens rytme.. Det kan dog være svært med så lille et barn, som jeres dreng stadig er, men det kan godt forsøges. Du kan f.eks. tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han vågner allerede kl 06, fordi det naturligt kan være med til at rykke hans lure lidt frem - så han puttes lidt tidligere til formiddagslur og dermed også får rykket sin middagslur frem, så den ligger tidligere.

Man kan naturligvis godt tænke, at så rykkes hans vågenperiode om natten vel tilsvarende frem, men det er ofte ikke tilfældet, så derfor kan man nogle gange have effekt af dette. Det betyder, at en dagsplan så kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre (hvis han ikke vågner af sig selv og søger brystet her, så kan denne amning begynde at blive sprunget over)

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smørepålæg som nu, frisk blød frugt i hånden, og vand af kop

Puttes til formiddagslur kl 9-9.30 og sover som nu ca 1.5 time

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med gnavegrønt og også gerne små brødhapsere som nu :) Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 og sover igen ca 1.5 time

Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager... Suppleres med mad i hånden og får også stadig moset mad, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Drømmeamning og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen enten starter med en tidlig morgenamning eller starter med grød.

De fleste børn vil i 8 måneders alderen begynde at kunne undvære den tidlige morgenamning og således trives med 3 amninger der ligger før middagslur, aften og sen aften - og det kunne godt lyde som om, at jeres dreng måske begynder at kunne springe amningen tidlig morgen over - i hvert fald nogle nætter... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at du også får lidt viden med på vejen, som du måske ikke har overvejet før :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien