Annonce

Annonce

Brev:

Afvænning af flaske om natten - 12 mdr.


13. november 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Afvænning af flaske om natten - 12 mdr.

Kære Helen

Vi har brug for hjælp til at få afvænnet vores dreng Sebastian med flaske om natten. Sebastian blev ammet til han var ca 9 måneder. Grundet mange opvågninger med amning om natten, tog far over, da mor var meget meget træt. Sebastian gik derfor over til flaske.

Far er i øjeblikket på barsel og sover også med Sebastian om natten, hvor Sebastian får flaske flere gange. Mor sover sammen med storsøster (4 år) på storesøsters værelse.

Sebastian begyndte at gå, da han var 11 måneder. Sebastian fik konstateret væske på ørerne, da han var ca 9 måneder. Han har ikke haft decideret betændelse med feber osv. Han skal til ørelægen om en uges tid mhp på at vurdere, om han skal have lagt dræn i ørerne.

Døgnrytmen ser i øjeblikket således ud.
- kl ca 5-5:30: Vågner og vil ikke sove mere
- kl 6: Havregrød - spiser ikke så meget + vand af kop
- kl 7:lidt rugbrød og banan mv. - spiser kun lidt + vand af kop
- kl 8-9: rugbrød med leverpostej - spiser kun lidt + vand af kop
- kl 9:30 - 10:30: formiddagslur (bliver vækket) + vand af kop
- kl 11:00: Tilbydes ...


Annonce

... mos og rugbrød med kødpålæg og grøntsagsstænger - spiser ok + vand af kop
- 13:30 - 14:30: eftermiddagslur (bliver vækket)
- kl 15:00: Tilbydes mos og rugbrød med kødpålæg og grøntsagsstænger - spiser ok + vand af kop
- kl 16/17: tilbydes frugt og lidt rugbrød med smør/smøreost + vand af kop
- kl 18: aftensmad (varm mad med grøntsager, kød/fisk, pasta/ris/kartofler) + vand af kop
- kl 19 - 19:30 - tilbydes godnatgrød (fuldkorn) spiser som regel en del, men det varierer.
- kl 20: puttes til natten i egen seng der står ved siden af vores seng (sidegærdet af barnesengen er taget af, så han kan selv kravle over til far om natten)
- kl 21: får flaske når far går i seng (ca. 200 ml)
- kl: 23:30: vågner og får flaske (ca. 200 ml)
- ca kl 3:30/4 vågner og får flakse (ca 200 ml)
- kl 5-5:30: står op og vil ikke sove mere.

Vi har brug for hjælp til, hvordan vi får trappet ned på/ud af flaskerne om natten. Og konkret hvad vi kan gøre, når han bliver ked af det om natten og ikke vil sove uden flaske.

På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsner
Sebastians forældre

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

18. februar 2026 | Sovevaner | 12 mdr.

Dagsrutine til 1 årig

Kære Helen. Vi har været hjulpet af svar fra andres breve før og nu er det...

Læs hele brevet og Helens svar


19. januar 2026 | Sovevaner | 12 mdr.

Fortsat dårlig søvn efter dræn

Hej Helen Vi skriver til dig om vores datter, som lige er blevet 1 år....

Læs hele brevet og Helens svar


15. januar 2026 | Sovevaner | 11 mdr.

Urolige nætter - 11 måneder

Hej Helen, Vores søn på 11 måneder er startet i dagpleje. Det går godt...

Læs hele brevet og Helens svar


12. januar 2026 | Sovevaner | 13 mdr.

13 måneder og konstant dårlig søvn

Kære Helen. Jeg håber, du er kommet godt ind i det nye år. Vi er...

Læs hele brevet og Helens svar


6. januar 2026 | Udvikling | 13 mdr.

Motorisk uro og udvikling

Kære Helen. Mange tak for din hjælp ift putning af min datter efter...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre


Annonce