Svar: Afvænning af flaske om natten - 12 mdr.
13. november 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Sebastians forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det er rigtig dejligt, at far holder barsel og lige nu prioriterer at tage sig af Sebastian om natten. Det lyder dog som en rigtig god idé at få Sebastian trappet ud af flaskerne og vænnet til lidt nye søvnvaner - så han måske også kan flytte ud af soveværelset og mor vende tilbage :)
Jeg vil anbefale, at I forsøger at tilbyde lidt færre og lidt større måltider i løbet af dagen. Selvom hyppige måltider er rigtig godt, og også vigtigt i forhold til at kunne sove igennem om natten, så tænker jeg, at lidt større måltider måske vil kunne give ham en anden mæthed og dermed også påvirke hans søvn. Der er dog ingen tvivl om, at hans lige nu store indtag af mælk om natten, naturligt også spiller ind på indtaget af mad om dagen.
Det vil være meget passende, hvis I lige nu tilbyder ham 2 flasker i døgnet og det vil sige, at den ene flaske skal skæres væk. Jeg vil anbefale, at det er flasken kl 04, som I starter med at fjerne, fordi den naturligt påvirker hans dagindtag mest. Denne fjernes ved at skære ned i mængden af mælk, så han ikke tilbydes 200 ml, men 180, 160, 140, 120 indtil han helt kan undvære.
Det er super godt, at jeres dreng ikke får flaske i løbet af dagen, fordi det betyder, at han jo i dagtimerne godt kan puttes uden sin flaske. Han er på den måde ikke afhængig af sin flaske for at sove - og når han kan undvære den om dagen, så er det lettere også at lære at undvære den aften og nat.
Det er meget vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden om aftenen, når han puttes - gør han det? Det lyder ikke sådan, fordi I skriver, at I putter ham kl 20 og så får han flaske kl ca. 21... så det lyder som om, at han godt kan falde i søvn uden sin flaske, og det er rigtig godt! Ligesom det er vigtigt, at far hjælper ham med at falde i søvn der, hvor far gerne vil have ham til at sove. Jeg vil dog anbefale, at I giver ham flasken, før han puttes og ikke imens han sover, fordi det også er vigtigt, at han kan komme videre fra et søvnstadie til et andet, uden at behøve flaske i munden.
Mit forslag vil derfor være, at far tilbyder flaske om aftenen, men putter ham i seng, før han sover helt. Han skal stadig have sin mælk, men han skal puttes uden flasken i munden - enten puttes fra favn, før han sover helt, eller tilbydes flasken direkte i sengen og så slippe den, før han triller om på siden og falder i søvn.
Flasken er en søvnassociation for ham om natten, og det er vigtigt, at han får en ny søvnassociation, nogle nye rutiner, som han forbinder med at sove - og som på sigt kan erstatte flasken. Det kan f.eks. være en putteklud, bamse, sut, godnatsang, bestemte kærtegn, beroligende ord osv. Hvis I allerede om dagen bruger nogle af disse ting, så lad dem også være der om aftenen. Brug også meget gerne putteklud, sang, bestemte kærtegn sammen med flasken lige nu og lad så dette være det genkendelige i takt med at flasken / flaskerne gradvist trappes ud. Det handler om at bibeholde så meget trygt og kendt som muligt, så putningen ikke ændrer sig voldsomt fra den ene dag til den anden.
Hvordan I skal gribe det an afhænger af, hvordan det helt præcist foregår lige nu - der er forskellige muligheder :)
Som jeg læser jeres brev, så falder Sebastian i søvn i sin seng og har dermed lært at sove i gen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Men i løbet af natten kravler han over til far og søger fars nærhed. Og det er rigtig fint, det må han naturligvis gerne. Det kan være en rigtig god idé at vænne ham fra flasken først, og når han kan komme videre i søvnen uden flaske i munden, så vænne ham til at sove uden at behøve fars favn. Det kan godt være for voldsomt på en gang både at skulle undvære sin flaske og fars favn.. Derfor er man nogle gange nødt til at tage det lidt i etaper.
Derfor er det fint, at Sebastian får lov til at putte sig ind til far om natten lige nu, men det er vigtigt, at far gradvist skruer mængden af mælk ned og samtidig er der, beroliger med hænder, kærtegn osv. Så far er der og kan hjælpe videre - uden at far behøver stå op. Og så den fysiske afstand stille og roligt kan øges. Og faktisk kan det godt være en god idé, hvis far i løbet af natten kan lægge Sebastian tilbage i egen seng igen, så far på den måde holder fast i, at han som udgangspunkt skal sove der. Jo længere søvnstræk Sebastian kan tage i egen seng, jo lettere vil det være at sætte tremmerne på tremmesengen igen og flytte ham på eget værelse. Igen vil alt foregå som det plejer, potningen vil være på samme måde, som han er vant til, eneste forskel er, at hans seng står et andet sted...
Andre gange kan man sagens putte ham fra starten i tremmesengen på eget værelse og vænne ham til dette. Det er her en fordel, at han netop får flaske, fordi den kan gives direkte i sengen så han ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng så voldsomt - men stadig skal han som sagt slippe flasken før han puttes.
Det er vigtigt og godt med godnatgrøden. Og det kan være en god idé at give ham et bad før han tilbydes grøden, fordi badet kan være med til at give ham en bedre ro i kroppen, hvis det ligger ca 1 time før han puttes og afsluttes med lidt babymassage, blive smurt med lidt creme osv. Det er også en måde at få lidt ekstra nærhed og fysisk kontakt, før han skal sove :)
Hvis han er helt ulykkelig og tydeligt viser behov for masser af tæt kontakt og nærhed, så er det rigtig dejligt, at far putter med ham i dobbeltsengen og netop er der for ham og lader ham mærke sig.. men det er stadig vigtigt, at mængden af mælk trappes gradvist ud, og at der erstattes med nærhed, putteklud osv. Det er helt okay, at jeres dreng kravler rundt på far, ligger uroligt og tydeligt søger trøst og ro - det skal far give ham og det er vigtigt, at far bevarer roen (selvom det er nat:) og netop er der, men uden at far giver efter og tilbyder flaske. Flasken tidlig morgen trappes ud nu, flasken sen aften trappes ud derefter...
Det spiller naturligt ind, at jeres dreng har problemer med væske på ørerne, fordi det kan give smertejag og gøre at han søger flasken ekstra. Når han har ondt i ørerne, så hjælper det at drikke af sin flaske. Det er derfor vigtigt, at han ligger med hovedet eleveret, når han sover, ligesom I kan overveje om han i en periode kan have behov for noget smertestillende. Det kan I tale med ørelægen om i næste uge :) Men netop ved at skære mængden af mælk gradvist ned, så tilbydes han stadig flaske og får derfor hjælp til at lette smerten i øret - samtidig med at I forsøger at erstatte med nye ritualer - og forhåbentlig går det så også fremad med hans øreproblemer...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør eller lidt rugbrød som nu, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu ca 9.30 og puttes med putteklud, bamse osv. Mellemmåltidet om formiddagen gives lige før putning.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg og lignende - og må også meget gerne stadig tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur - evt. med lidt banan og en kop mme, putteklud, bamse, godnatsang eller lignende rutiner (som kan gentages om aftenen)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos/frugtgrød med mme, vand af kop.
Aften 18: familiemad som nu med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med hænderne og med gaffel og også stadig moset mad, som I hjælper med på en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19-19.30 som nu - evt. mme af kop. - får børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Nat 03.30/04: Flasken trappes gradvist ud. Når han kan undvære denne flaske, så trapper I ud af flasken sen aften på samme måde - og til sidst trappes så ud af flasken før putning om aftenen. De fleste børn trapper helt ud af deres flaske omkring 15 måneders alderen, så der er stadig lidt tid at løbe på :)
Den sidste flaske erstattes på sigt af godnatgrøden og mme af kop - og det putteritual, som I har indført vil naturligt gradvist igen tage over. Det vil sige, at hvis han er vant til at blive puttet med sin putteklud, bamse og godnatsang, så gør I stadig dette. Mælken i flasken trappes ud og erstattes gradvist af det nye ritual...
Når alt dette er sagt, så kan det naturligvis også være sådan, at I tænker, at det vil være bedre, hvis I trapper ud af flasken kl 21, før I trapper ud af flasken kl 23-24... og det er også en mulighed, fordi han igen kan blive tilbudt en godnatgrød og mme af kop, som fast del af sit putteritual og derfor gradvist kan overgå til slet ikke at behøve aftenflasken. Så i stedet for at flytte den frem til kl 20 kan I også vælge, at det er denne flaske, som trappes ud efter den tidlige morgenflaske, og at det dermed er flasken sen aften som forsvinder sidst...
Der er lidt at overveje, og jeg håber, at I kan bruge nogle af mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske