Svar: Spørgsmål vedr. Skemad
24. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring skemad, som jeg naturligvis meget gerne vil besvare :)
Det er som udgangspunkt en god idé, hvis man kan forsøge at skabe en rytme, hvor barnet tilbydes skemad, når det vågner og mælk, før det skal sove. Dette giver bedst plads i maven til begge dele, samtidig med at mælk er godt til at slappe af og overgive sig til søvnen, og det sikrer derfor barnets behov på en god måde :)
MEN - når man giver skemad til frokost, så afhænger tidspunktet naturligt af, hvor lang en formiddagslur barnet sover. Hvis din dreng f.eks. vågner af sin formiddagslur kl 10.30, så kan du sagtens vente med at give ham skemad til klokken måske er 11.30-12 og så kan han stadig godt få en flaske, før han så måske puttes en times tid efter... Så du er også nødt til at kikke lidt på rytmen - skemad og vand af kop først og mælk efterfølgende - og ikke kun kikke på klokken :)
Det lyder fint med mælk ca. hver 3 time, i takt med at han bliver lidt ældre, så vil der begynde at kunne gå lidt længere tid imellem hans flasker, og som udgangspunkt er det rigtig fint, hvis han spiser ca. hver 3-4 time. Jf. dagplanen jeg har sendt dig i tidligere brev :)
Med hensyn til kartoffelmos, så er det godt til at give mæthed og det kan bruges som basis for rigtig mange grøntsager, samtidig med at det også kan laves i en cremet konsistens, som mange børn rigtig godt kan lide :) Mange starter derfor med kartoffelmos... MEN, nogle børn får faktisk lidt kvalme af kartoffelmos i starten og har rigtig svært ved at finde ud af at have det i munden, og så kan det være bedre, at du starter med andre grøntsager.
Generelt er det en god idé at starte med en fødevare af gangen, f.eks. kartoffelmos eller en bestemt slags grød, så barnet starter med at skulle forholde sig til en smag og en konsistens. Og stille og roligt kan man så tilsætte andre grøntsager til mosen eller tilbyde en anden slags grød.
Nogle gange kan det være en fordel af skifte hver 3. dag, så din dreng løbende får lidt forskelligt, men stadig får noget han kender. Det kan være en god idé, at du kun skifter en ting dagligt, så de dage, hvor han f.eks. får majsgrød, tilbydes han en ny type grøntsagsmos, og de dage, hvor du giver ham en grøntsagsmos, som han kender, så forsøger du med en ny type grød. Så der ikke kun er udelukkende nye fødevarer på en dag, men også noget genkendeligt - både fordi det er trygt for ham, men også for at hans mave kan følge med :)
Jeg vil anbefale, at du starter med grød og mos, som er mild og cremet i konsistensen og det betyder, at grøntsagerne i starten skal blendes. Det er rigeligt nyt at forholde sig til, og det vil naturligt være svært for din dreng at skulle tygge sig igennem kartofler, der kun er moset med en gaffel. Jeg vil anbefale, at du i 7 måneders alderen begynder at tilbyde ham lidt grovere grøntsagsmos og gradvist vænner ham til mad med mere bid, så han i 8 måneders alderen er parat til f.eks. små brødhapsere :)
Når jeg anbefaler frugtmos som topping, så er det fordi det er med til at variere smagen af måltidet, samtidig med at det også ser forskelligt ud alt efter om der er æblemos, sveskemos eller jordbærmos på. Når du spiser en portion mad, så smager maden naturligt forskelligt alt efter om det er kartoflerne, kødet, grøntsagerne, salaten du kommer i munden og på den måde må du også gerne variere smagen af hver skefuld din dreng får. Når du bruger frugtmos som topping, så kan du derfor give ham skefulde af ren grød, nogle gange give ham ren frugt og andre gange give ham en skefuld, som er blandet grød/frugt, og det vil gøre måltidet mere interessant :)
Når han bliver 6 måneder og skal igang med mellemmåltider, så kan det være en god idé at give ham grød og frugt separat - så han f.eks. tilbydes morgengrød og tilbydes et frugtmåltid som mellemmåltid om formiddagen... Det er vigtigt også lige at nævne, at frugt er med til at øge optagelsen af jern fra grøden :)
De fleste børn er 8 måneder, før de begynder med små rugbrødshapsere :)
I 7 måneders alderen er det ofte flasken formiddag og eftermiddag som forsvinder og i stedet erstattes med mellemmåltider her. I 7 måneders alderen anbefaler jeg 4 flasker og at disse fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften :)
Da jeres datter har fået konstateret glutenallergi (Cøliaki?), er det helt forståeligt, at I er opmærksomme på dette i hverdagen, og jeres dreng kan sagtens spise det samme som storesøster - f.eks. havregryn og andre grødtyper, som ikke indeholder gluten. Det vil dog være godt, hvis jeres dreng ikke er på en decideret glutenfri diæt, fordi det kan gøre, at han går glip af nogle af de gode og vigtige næringsstoffer, der findes i fuldkornsprodukter. Det betyder ikke noget i forhold til de havregryn du bruger, men det kan f.eks. betyde noget, hvilken type brød du giver ham, når han skal begynde at spise brødhapsere :)
Det anbefales, at han tilbydes en gradvis introduktion af gluten og at han ikke bliver sat på glutenfri diæt, før I har en undersøgelse der viser, at han heller ikke tåler gluten. Man vil heller ikke kunne måle via en blodprøve om han tåler gluten, hvis han har været på glutenfri diæt..
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil anbefale dig meget min bog om børn og mad :) I den kan du finde svar på mange flere spørgsmål :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske