Svar: Svær opstart på grød og mos
23. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er helt okay, at det tager lidt tid med skemaden. Det er en stor omvæltning for din dreng at finde ud af at spise af en ske - teknikken er meget anderledes, end når han spiser af brystet. Og samtidig så smager maden jo helt forskelligt fra den søde mælk, som han er vant til.. Derfor er det rigtig fint, at du tilbyder ham små mængder af gangen og lader ham komme stille og roligt igang :)
Jeg vil anbefale dig, at du giver ham skemad to gange dagligt - til frokost og til aften. Og det behøver ikke være ret store mængder af gangen. Lidt smagsprøver er fint lige nu. Det er rigtig fint, at du forsøger med både hjemmelavet og færdiglavet grød og mos, for at se om han bedre kan lide noget end noget andet :)
Du kan give ham grød af f.eks. ris, majs, hirse, boghvede, quinoa. Du må faktisk også gerne forsøge med lidt øllebrød, hvis du tænker, at han måske vil kunne lide smagen af dette. Den kan også laves "cremet", så han måske bedre kan kapere det...
Det kan være en fordel at forsøge med grøntsagsmos af de lidt milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende. Nogle børn synes rigtig godt om kartoffelmos, men andre børn har svært ved dette - og hvis det er tilfældet hos jer, så kan du starte med at lave en gulerodspure og tilbyde ham dette. Gulerødder har en naturlig sødme, som han måske godt vil kunne lide, netop fordi han er vant til den lidt sødere mælk. Og så kan du stille og roligt begynde at komme kartoffel og andre grøntsager sammen med den gulerodsmos, som han er så vant til og måske blevet glad for...
Du kan også prøve at komme lidt gulerodsmos eller puré som topping på hans grød. Det kunne være sammen med lidt risgrød eller boghvedegrød. Han bør ikke tilbydes risgrød dagligt, men det kan godt bruge en gang imellem som basis for at vænne ham til lidt grøntsagsmos...
Nogle gange kan det også være en fordel, hvis du kan malke lidt ud og bruge din egen mælk i hans grød og mos, fordi han netop kender smagen af din mælk og derfor måske så vil acceptere skemaden bedre :)
Det kan være en god idé at tilbyde ham den første skemad af en helt blød ske, f.eks. en ske i silikone. Det er for nogle børn mere behageligt, og minder lidt mere om det bløde bryst, end at spise af en hård ske i plastik eller metal.
Det kan også være en god idé, at du sætter dig med ham på skødet, når du tilbyder ham skemaden, så han kan mærke dig og føler sig tryg ved det som sker.
Det kan være en overvejelse værd, hvornår du tilbyder ham skemaden - i forhold til, hvornår du ammer. Nogle børn har brug for at få en lille tørstslukker ved brystet først - det gør dem rolige og parate til skemaden. Andre børn kan ikke spise noget, hvis de har fået tilbudt brystet før skemaden... Da jeg ved at du ammer en del, så kunne det være et forsøg værd, at tilbyde skemaden før du ammer :)
Giv ham også gerne vand af kop sammen med skemaden. Det er også med til at lære ham, at indtage væske på en anden måde end brystet og finde ud af, at der sker nogle andre ting nu. Og så er det generelt rigtig godt, hvis han stille og roligt også lærer at drikke vand :)
Og ja - så er det også en god idé nogle gange at holde et par dages pause og så forsøge sig igen :)
Rigtig meget held og lykke - og læs gerne min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder dagplaner, opskrifter og guides igennem de første smagsprøver, til mad i stykker og familiemad :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske