Brev:
Baby står op kl.04

Kære Helen.
Vi fik for små 3 uger siden en dejlig sund og rask dreng. I forvejen har vi en stor dreng på knap 3 år.
Lillebror er en meget veltilpas og mild dreng, men vi er udfordret på nattesøvnen. Det forholder sig sådan at den lille mand konsekvent sover rigtig dårligt om natten, og jeg er efterhånden så træt at overskuddet til storebror smuldre.
Jeg vil derfor gerne have dit blik på vores udfordring og dine råd om hvad jeg kan stille op - hvis der altså er noget at stille op.
Generelt så trives lillebror, når han er vågen er han aktiv og socal, han vil gerne snakke men han nyder også at ligge selv og iagtage sin brors leg eller se på mig lave mad for eksempel. Jeg fuldammer ham og har haft en nem ammeopstart (jeg havde også et ukompliceret ammeforløb med hans storebror). Lillebror har på sine 3 korte leveuger taget 1150 gram på og vokset 6 cm. så han får masser af mad.
Som sagt så består vores udfordring i at vi ikke rigtig sover om natten. Lillebror går fint i seng mellem kl 21-22, hvor han ammes og derefter svøbes i dynen. Han falder i søvn af sig selv, og jeg kan putte ham i babynesten som ligger i dobbeltsengen ved siden af mig. Han sover her et fint stræk på 3 timer, hvorefter han vågner og jeg ammer ham. Han falder i søvn igen og jeg kan for det meste putte ham i babynesten igen uden problemer. Han sover ca. 1,5 time, vågner igen og vil ammes. Her kan det godt være lidt svært at få ham til at sove igen. Han falder nemt i søvn men vågner få minutter efter og har brug for at blive taget op. Dette ...
... kan gentage sig 4-5 gange inden han falder "rigtigt" i søvn.
Herfter sover han ca. 1-2 timer, vågner og vil ammes og så begynder uroen og natterodderiet for alvor. Klokken er omkring 03-04 og herfra sover jeg stort set ikke igen. Lillebror vil ammes, falder måske hen ved brystet men når jeg lægger ham fra mig vågner han helt op og vil snakke. Lyset er slukket i soveværelset og jeg skifter ham kun ved afføring, generelt holder jeg en meget "natteligstemning".
Jeg har forsøgt at stort set alt. Sutten tager han nogle gange men vågner når han taber den, så det giver ofte kun 20 mintters ro. Jeg har forsøgt at ligge ham ved siden af mig, her falder han i søvn men sover uroligt og vågner måske efter 20-60 min og så starter det hele forfra. Vi har også en slyngevugge men den har ingen effekt efter kl. 03. Hvis han falder i søvn igen vågner han ofte op og græder eller klynker og er meget svært at få til at falde til ro igen.
I løbet af dagen sover han fint, der er ikke en fast rutine endnu men han sover gerne 2-3 lange lure i sin barnevogn, hvor jeg lægger ham ud og så falder han selv i søvn.
Generelt ammer jeg ham ca hver 2.-3. time i løbet af dagen. Jeg er ikke opsat på at få ham til at sove igennem om natten, babyer har jo små maver så jeg er helt ok med at han ikke sover mere end 3 timer ad gangen, men uroen og den lidt "forstyrret" døgnrytme vil vi meget, meget gerne have bugt med.
Jeg håber du har en ide om hvad jeg kan gøre for at få mere ro på i de sene nattetimer/tidlige morgentimer.
Mange hilsner
Mia
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
23. februar 2026 | Amning | 0 mdr.
Hej Helen Jeg er gravid med vores andet barn, og jeg skriver, fordi jeg gør...
Viden om børn:
Vaner og børn
Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.
Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.
Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...
Hofteklik
Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.
Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.
I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!
Mor til pige født 4 uger for tidligt



