Svar: Baby står op kl.04
26. september 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - og velkommen til :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at lillebror har brug for mange måltider, da hans mavesæk ikke er ret stor, ligesom jeg kan høre, at du har en god ammehistorie bag dig. Det lyder ikke som om, at lillebror mangler mad - han har taget rigtig godt på og din mælk lyder til at være rigtig god! Dejligt, så langt så godt :)
Det lyder dog som om, at han om natten måske kommer til at sluge lidt luft, når han spiser, og at det så irriterer ham hen mod morgenstunden. Og du kan derfor prøve om du kan hjælpe ham med at komme lidt bedre af med luften.
I første omgang kan det være en god idé at hjælpe ham med at få bøvset af, når han har spist. Det betyder, at du skal forsøge at holde hans ryg lige og evt. med små lette klap på blenumsen og ryggen hjælpe luften op og ud... Når han bliver lidt ældre, vil han godt kunne sove videre efter amning og uden at blive bøvset af, men det er han for lille til lige nu...
Det kan også være en god idé, hvis du kan elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, når han sover. Det kan du gøre ved at lægge et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op, altså ved at stille hans babynest lidt skråt. På den måde hjælpes luften til bedre at finde vej ud.
Så skal du også medtænke din ammestilling. Ligger du ned og ammer om natten, så skal du være opmærksom på, at han måske har tendens til at glide lidt ud på brystet og derved får lidt for yderligt fat, hvilket kan gøre, at han så ikke "tømmer brystet" tilstrækkeligt om natten, spiser lidt for meget af den vandholdige mælk og dermed får ekstra mavekneb... Hvis du har et stort, blødt bryst, kan det nogle gange hjælpe at lægge en stofble ind under brystet, så selve brystet bliver løftet lidt op, når du ligger på siden. Nogle gange kan det være nødvendigt, at du sætter dig op og ammer siddende. Enten med den traditionelle stilling eller tvillingestilingen. Og nogle gange så hjælper det faktisk, at bruge den stilling som kaldes laid back eller tilbagelænet ammestilling, hvilket kan være rart om natten :) Du kan se de forskellige ammestillinger vist i min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Når du ammer i denne stilling, vil du være halvt liggende, halvt siddende og kan derfor stadig slappe af i kroppen, og din dreng skal så ligge mave mod mave med dig og have din krop og dine hænder, som støtte mod sine fødder. Når han dier i denne stilling, så er trækket på brystet mindre, og det har f.eks. betydning, hvis du har mælk, som løber meget hurtigt til ham. Det nedsætter tempoet lidt og kan derfor have god effekt, hvis han har tendens til at sluge for meget luft, fordi presset fra mælken er voldsomt for ham. Det lyder netop som om, at du har masser af mælk, så måske er det her jeres udfordring er, og denne ammestilling vil måske hjælpe jer begge :)
Da det især er om natten, at du oplever maveuro hos ham, så kan det også være en overvejelse værd, hvad du spiser i løbet af aftenen. Altså får du noget til aftensmad eller efter aftensmaden, som måske kan give ham ekstra uro i maven... Som udgangspunkt skal man ikke gå på en særlig diæt, når man ammer, men spise en almindelig sund og varieret kost og som udgangspunkt kan man spise lidt af det hele.. Men man ved, at modermælk ændrer smag efter, hvad du indtager af fødevarer, og man ved også, at nogle børn kan reagerer allergisk på visse ting i modermælken, det sidste er dog sjældent, men det ses. Det tager naturligt nogle timer fra den mad du indtager bliver omdannet til mælk, og derfor kan du overveje, om du er begyndt at indtage noget, som han måske reagerer på - og netop reagerer med maveuro.
Det kunne f,eks. være kaffe, chokolade, stærke krydderier, kål af forskellige slags, rå løg og lignende. Det er ikke videnskabeligt bevist, men mødre oplever at det kan spille ind hvad de spiser, og hvis du f.eks. spiser meget kål, spinat eller chokolade, så kan du prøve at skrue lidt ned for mængden af dette for at se om det kan gøre en forskel hos jer:) Kaffe og lignende koffeinholdige drikke, kan også give uro og ondt i maven.
Hvornår giver du ham D-vitamindråber? Hvis han tilbydes dem om aftenen, så kan du også prøve at give disse i løbet af dagen i stedet for. Der findes ikke nogen videnskabelige studier, som viser, at der er en sammehæng mellem d-dråber og mavekneb, men nogle forældre oplever en sammenhæng her... Hvis du mistænker, at hans mavekneb og uro kan skyldes d-dråberne, så kan du prøve at holde pause med d-dråberne i en uge, og se om det giver nogen ændring. Efter en uges pause gives en hel uges D-vitamindråber på en ske - det vil sige 10 μg x 7 = 70 μg på en ske som engangsdosis. Hvis han ikke får ondt i maven af dette, så forsættes med d-dråber som hidtil med 10μg dagligt. Oplever du, at det er d-dråberne, som giver problemer, så kan du skifte til en anden type d-vitamin.
Det er rigtig fint, at du også om natten forsøger med en sut, beroligende ord og hænder, stillingskift osv. for at se om du kan hjælpe ham til ro netop med nærhed, kærtegn osv. Maveuro kan naturligt også skyldes, at han får rigtig meget mælk og nogle gange kan det derfor godt hjælpe med f.eks. en sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken uden at han får yderligere mælk ned i maven, og det kan være rart for ham. Når det er sagt, så er han naturligt stadig så lille, at han vil have svært ved at holde sutten i munden særlig længe af gangen, ligesom det er vigtigt, at han ikke "holdes hen med en sut", hvis han har brug for mælk. Det er vigtigt, at han kommer til brystet, når han er sulten, så mælkeproduktionen stimuleres godt. Det lyder dog som om, at du har en god fornemmelse for dette :)
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke:)
Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske