Annonce

Annonce

Svar: Finmotorik og læring


23. september 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres yngste dreng :)

Det er rigtig dejligt, at I mærker at den sprogstøtte, som jeres dreng får, hjælper ham og at han udvikler sig mere og mere sprogligt. Det er super godt!

Det lyder dog som om, at jeres dreng vil have glæde af at vente et år på at komme i skole. Selvom hans sprog hele tiden udvikler sig, så er det ikke kun det sproglige, man er nødt til at se på, der er flere ting som spiller ind, og der er naturligt lidt forventninger til skolestart.

Han behøver ikke kunne alt af følgende, men de fleste af disse ting vil gøre skolestart betydeligt lettere for ham:

Det vil være rigtig godt, hvis han f.eks. kan sige sit navn og adresse - altså fortælle, hvor han bor. Han skal kende forskel på tid - f.eks. i dag, i morgen, i går, i weekenden. Han skal have en forståelse af, hvad forskellige ord betyder, og at nogle ord kan betyde det samme. Han skal tale rent og kan han ikke dette, vil det være relevant med støtte af talepædagog. Han skal også kunne tælle til 10, hvilket han kan, men det vil være godt, hvis han derudover har en vis talforståelse, så han kan fortælle, "hvilket tal kommer før...", "hvilket tal kommer efter...", ligesom han skal kunne sætte ord på og kunne forstå "beregningen af", at I f.eks. bor 4 personer hjemme hos jer.

Det forventes også, at han kan holde nogelunde korrekt på en blyant, at han kan skrive vise bogstaver - ofte sit navn, tegne en firkant, sætte et kryds på et papir. Han skal kunne holde på en pensel, kunne klippe med en saks og skal også meget gerne kunne binde sine snørebånd, selv lyne sin jakke og bukser op og ned osv. Grovmotorisk skal han kunne hoppe på et ben, hinke, kaste og gribe en bold og cykle på en almindelig tohjulet cykel.

Det er også vigtigt, at han kan koncentrere sig. Han skal kunne sidde stille i 15-20 minutter omkring en fast opgave - og også kunne koncentrere sig, selvom der sker ting omkring ham. Han skal kunne modtage en fælles besked, så når læreren siger "nu skal I tage jeres madkasser frem", så skal han kunne gøre dette, uden at læreren behøver sige til det ham specifikt....

Han skal være så socialt udviklet, at han er i stand til at klare sig i en større børnegruppe, uden at der er en voksen omkring ham hele tiden. Det betyder, at han skal kunne indrette sig efter andre, finde ud af at stille sig i kø ved rutsjebanen, vente på, at det bliver hans tur, - både på legepladsen og i klasselokalet. Han skal kunne give udtryk for, hvad hans behov er og have en fornemmelse for andres behov - altså have en fornemmelse for "mig og mine behov", "andre og deres behov".

Han skal være selvhjulpen på den måde, at han selv skal kunne gå på toilettet og tørre sig, vaske sine hænder, selv skal kunne tage sko og tøj af og på. Klæde om til idrætstøj, når de skal have idræt, finde vej mellem forskellige klasselokaler, legeplads osv.

Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at jeres dreng lyder til at kunne have glæde af et ekstra år i børnehaven. Det kan være meget givende for ham, at han i et år får lov til at prøve at være den ældste og på den måde får lidt udfordringer, som han kan vokse af - fremfor, at han måske vil føle det svært at følge med i skolen og let kommer til at føle sig forkert. Ligesom I har oplevet at storebror har haft stor glæde af at vente, så lyder det samme til at være tilfældet med jeres yngste dreng. Det er rigtig godt, at I har set rigtigt - så lyt til jeres egen fornemmelse, selvom I naturligvis også skal høre, hvad pædagogerne i institutionen giver udtryk for :)

Med hensyn til finmotoriske øvelser, så kan det være en god idé at lade ham tegne, klippe, lave perleplader (start evt. med maxi-perler), lege med sømplader, magneter osv. Det er rigtig fint, at være ...


Annonce

... kreative på denne måde. Det kan f.eks. også være en idé at samle blade, sten, muslinger, grene osv. som I kan male på, eller som I kan sætte på papir eller pap med lim. Ligesom du kan købe forskellige slags papir, karton, klippe billeder ud af ugeblade osv. så I frembringer jeres egne små kunstværker.

Men det kan også være en god idé, at du f.eks. lader ham være med, når du laver mad. Han kan sagtens være med til at skrælle gulerødder og kartofler, skærer agurker ud i stykker, hælde udskåret grønt og frugt op i små skåle osv. Han må også meget gerne være med til at bage. Det kan være at bage boller, hvor dejen skal deles og formes i hånden, og måske pensles med æg. I kan også bage småkager, som skal placeres på en bageplade, evt. vanillekranse, som skal formes runde og lignende. Eller kager, som skal pyntes med hakkede nødder, sukker osv. I kan også lave havregrynskugler, som skal rulles runde og vendes i f.eks. sukker eller kokos...

Det kan også støtte hans finmotoriske udvikling at lave puslespil. De fås i mange forskellige størrelser og med mange forskellige antal brikker. Det kræver finmotorisk teknik at finde den rigtige brik og vende den rigtigt, sætte den sammen med en anden brik osv. Ligesom han skal tænke sig om og koncentrere sig, når han skal finde de rette brikker... lede efter blå og hvide brikker, når han skal bygge en himmel, eller finde brikker med grønt på, som bliver til billede af træet eller hvad det nu kan være...

Kan han lide musik? Musik er rigtig godt til at udvikle motorikken - og faktisk også godt for den sproglige udvikling. I kan spille på forskellige instrumenter (man kan få lege-instrumenter til børn som ikke er så dyre), I kan danse og bevæge jer til musik af forskellig slags, og I kan synge forskellige sange. Evt. sange, hvor man skal bruge kroppen, tegn og fagter imens man synger...


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Der findes også mange forskellige opgavebøger til børn i alderen 4-6 år, som du kan kikke på, og som han måske kunne have glæde af. Det kan både være bøger med skriftlige opgaver, som tal og bogstaver han skal finde og prøve at skrive, ting der skal farvelægges osv. Det kan også være opgavebøger med ting, som man kan finde i naturen, hvor I kan "gå på jagt" og efterfølgende tage jeres skatte med hjem og være kreative med det I har fundet sammen :)

Der findes også forskellige spil, som han måske kunne synes var sjove, som I alle fire kunne spille sammen og som samtidig kunne støtte ham både finmotorisk, sprogligt og opmærksomhedsmæssigt. Billedlotteri og huskespil er godt. Det kan også være f.eks. spillet "Vildkatten", eller spillet "Gæt en tegning - junior", hvor I skal tegne noget bestemt... Det kunne også være f.eks. "4 på stribe", som også kræver lidt fingerteknik, når brikkerne skal placeres rigtigt ned i pladen...Spillet Alias (børneudgave), hvor han med ord skal forklare billeder.. det kan være terningespil, kortspil osv.

I skal være opmærksom på, at når man er 5 år gammel, så kan man blive meget ked af det, hvis man taber i spil. Det gør rigtigt ondt, når man mærker, at andre er bedre til noget end man selv er, eller når man bliver "slået hjem" og derfor er det vigtigt, hvis I spiller spil, at det ikke altid er ham der taber, eller at en af jer voksne måske nogle gange spiller sammen med ham, hvor de andre spiller alene... Han kan også have svært ved i denne alder at følge reglerne helt præcist og vil måske gerne opfinde sine egne regler eller have lov til at "snyde" lidt undervejs - det hører alderen til :)

Det vigtiste er naturligvis, at det er hyggeligt. At I netop spiller sammen og er sammen om tingene, så det at han skal lære nogle ting bliver en leg, og ikke er noget som han fornemmer er bevidst læring fra jeres side :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud

Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Sproglig udvikling - pege og sige ord

Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...

Læs hele brevet og Helens svar


1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Ny i vuggestue og tandfrembrud

Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


21. august 2025 | Udvikling | 3 år

Svær børnehavestart - 3 år

Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...

Læs hele brevet og Helens svar


10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Kontakt til fremmede

Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...

Læs hele brevet og Helens svar


9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Legetøj - 18 mdr.

Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin


Annonce