Brev:
Nyfødt - amning og søvn

Hej Helen,
Jeg har en lille dreng på 11 dage, han bliver kun ammet. Sundhedsplejersken sagde den anden dag, da hun tjekkede ham at han ikke suttede helt så godt som hun havde forventet.
Han tager rigtig fint på (og er over sin fødselsvægt), har ikke gulsot eller stramt tungebånd.
Min tvivl er i forhold til amning og søvn.
Han bliver som sagt kun ammet, men jeg synes han ammer meget tit. Han har lidt tendens til at falde i søvn ved brystet også selvom jeg nulre hans tæer eller hænder, som du anbefaler i din bog.
Et eksempel er de sidste 12 timer. Vi har ikke hold pause fra amning i mere end 1,5 time. Er det normalt for denne alder?
Jeg friammer, altså ligger ham til når han giver tegn. Men i nat efter han sov tre timer først ville han ammes gennem resten af natten.
Han har her kl. 14 stadig ikke rigtig sovet en længere periode siden midnat.
Jeg er med på at børn i denne alder ingen rytme har. Men jeg bekymre mig for om jeg ammer ham for ofte - om han kommer til at få en dårlig vane af at fortsætte med at ...
... spise som inde i livmoderen (konstant fremfor de lidt større måltider).
Han vågner hver gang jeg ligger ham fra mig, selvom jeg synes jeg har prøvet nogle forskellige teknikker. Hvis han har lagt ovenpå dynen under amningen har jeg flyttet dynen med ham så han ikke føler det store skift ved at blive lagt på noget koldt.
Jeg kan ikke finde ud af om jeg bør holde ham mere vågen under amning eller om det potentielt kan skade hans søvnmønster i længden?
Jeg har prøvet at skifte ham for at han vågner lige mere op, men jeg synes også det virker voldsom at gøre hvergang han ammes.
Er der noget jeg allerede nu kan gøre for at facilitere et godt søvnmønster, eller skal jeg ligge det fra mig lidt endnu og blot følge hans tegn? Jeg synes bare han ville have godt at nogle længere søvnperioder (og det ville jeg også).
Håber du vil dele dine tanker med mig omkring dette.
Jeg ved der også er nogle der snakker om appetitspring på dette tidspunkt - kan det udmunde sig i konstant amning?
Eller er det her tegn på dårlig ammeteknik?
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
23. februar 2026 | Amning | 0 mdr.
Hej Helen Jeg er gravid med vores andet barn, og jeg skriver, fordi jeg gør...
Viden om børn:
Kræsenhed
Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.
Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.
Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.
I må respektere at der er noget mad,...
Insemination
Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.
Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.
Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.
For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.
Tak fra en taknemmelig mor



