Svar: Nyfødt - amning og søvn

16. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Stort tillykke med lillebror :)

Jeg studser lidt over den bemærkning, som din sundhedsplejerske er kommet med "at han ikke sutter så godt, som hun havde forventet".. hvad ligger der i det? Du skriver, at han ikke har kort tungebund, og du nævner også, at han er over sin FV, så han tager umiddelbart rigtig fint på - men alligevel nævnte sundhedsplejersken hans sutteteknik...

Det er vigtigt med så lille og ny en dreng, at han dier med korrekt teknik. Hvis han ikke har rigtigt fat, så vil han ikke kunne stimulere og tømme dit bryst godt nok, og dermed ikke få den federe mælk med ud - og det kan godt forklare, hvorfor han så vil melde sig hyppigt. Modsat, så er han stadig så lille, at han skal have lov til at die, når han viser behov for det. Han er 11 dage gammel og din mælk er løbet til, men stimulation af brystet og tømning af brystet er en forudsætning for, at du kan producere og opretholde mælk nok til ham - og derfor skal hans teknik være i orden samtidig med, at han netop ved at die frit hos dig viser din krop, at der skal produceres mælk.

Har du sår på brystvorten? Så kan være signal om, at han ikke har kortet fat og alt efter hvor sårene sidder, så kan det forklare, hvad problemet er..

Kan du høre, at han synker, når han ligger hos dig? Det vil ofte være sådan, at han i starten tager fat, dier hurtigt. Men når nedløbsrefleksen så begynder, og mælken begynder at løbe, så vil du kunne fornemme, at han dier mere og mere rytmisk, og at han synker den mælk, som han får.

Du nævner, at han ofte falder i søvn ved brystet, men han er ikke præget af gulsot og virker derfor ikke sløv. Jeg tænker, at det er naturligt, at han falder i søvn - det er hårdt arbejde at die af et bryst. Det er dog godt, hvis du kan hjælpe ham med at spise effektivt og ikke sove alt for meget, så han spiser færdig og tager godt fra, hvorefter du så kan putte ham og han så kan tage en lidt længere lur, før han er parat til at spise igen. det er altså en god idé, hvis du kan forsøge at holde ham lidt vågen under amningerne, så han spiser effektivt, når han ligger der - og så hjælpe ham med at koble fra og falde i søvn derefter:)

Det kan være en god idé at du skifter mellem forskellige ammestillinger, fordi det både er med til at sikre, at han stimulerer dit bryst rigtig godt, men også er med til at hjælpe ham med at få "tømt" brystet tilstrækkeligt. Prøv at variere mellem de forskellige siddende stillinger om dagen. Start f.eks. med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Når han så har spist færdig der, så kan du skifte ham og derefter lægge ham til samme bryst, men i tvillingestillingen. På den måde får du ham vækket lidt op og får givet ham lidt mere mælk fra samme bryst - den lidt tykkere mælk - så han hjælpes til at tømme et bryst af gangen. Og derefter kan han så blive puttet.

Nogle gange kan du også gøre det, at du ammer fra et bryst og så tilbyder ham toppen fra modsatte bryst, før du så putter ham og han skal sove. Det afhænger helt af, hvordan du oplever, at han har spist fra det ene bryst. Hvis han har taget toppen fra et bryst, før han puttes, så vil det være godt, at du starter med at lægge ham til dette bryst, næste gang du ammer, så han spiser færdig der, hvorefter du så igen kan skifte ham - og så tilbyde ham modsatte bryst, før han så igen skal sove. ...

Annonce

...

Du kan også midt på dagen vælge at lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng og det samme kan du gøre om natten. Så du på den måde variere mellem at amme siddende og amme liggende:)

Det kan naturligvis ikke udelukkes, at han dier så hyppigt som han gør, fordi han bliver forstyrret af din mælkeduft. Når han ligger i din favn, så kan han dufte din mælk og derfor godt tro, at han skal spise hos dig - og derfor virke søgnende, også selvom han egentlig ikke er sulten. Du kan derfor nogle gange prøve at lade ham være hos far, når han har spist hos dig, for at se om det kan hjælpe ham og gøre ham lidt mindre brystsøgende, når der ikke er nogen mælkeduft.

Nogle børn kan også have glæde af at få en sut, fordi han naturligt kan have et stort suttebehov, så hans søgning mod brystet handler mere om et suttebehov end om behov for mælk... MEN da han ikke er ældre end han er, så skal man være forsigtig med sutten. Det er jo svært at vide, om han har taget så fint på, fordi du netop ammer ham hele tiden, eller om du bare har masser af mælk, så han sagtens kan undvære brystet lidt og i stedet finde roen med en sut...

Det må naturligvis også medtænkes, at han jo er født i en periode, hvor det har været meget varmt i Danmark, og hvor han naturligt godt kan have søgt dit bryst meget hyppigt, fordi han på den måde får ekstra væske. Det er netop fordelen ved amning, at den første del af mælken af vandholdig og dermed slukker tørsten. Så når det er varmt, så vil han natuligt søge brystet, die kortvarigt og på den måde få slukket sin tørst. Det kan altså være helt naturligt, at han dier på den måde, han gør netop nu - både i forhold til hans alder og i forhold til det vejr vi har haft og stadig har...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil ofte passe at skifte ham i forbindelse med amning - for når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud. Med den alder han har, vil det ofte føles som om, at der mere eller mindre er hul igennem... :) Derfor kan der også være en fordel ved at skabe en rytme, hvor du ammer, skifte ble og så amme igen - og så håbe at mælken fra sidste amning bliver i systemet, før han så skal skiftes igen :)

Man taler normalt ikke om appetitspring på nuværende tidspunkt. Han er stadig så lille, at amningen er godt igang med at blive etableret. Og det er meget vigtigt at amme hyppigt i starten, fordi jo mere du lægger ham til brystet i begyndelsen, jo mere mælk vil du også producere fremover. Derfor skal han som udgangspunkt lægges til, når han beder om det.. Men det er naturligvis en balance, for du skal jo også kunne holde til det.

Hyppigamning behøver bestemt ikke være tegn på dårlig ammeteknik, men kan sagtens skyldes, at han ikke er ældre end han er, at det har været meget varmt, at din amning stadig er igang med at blive etableret osv. Men det er naturligvis vigtigt, at du er opmærskom på hans sutteteknik, og på hvordan du kan hjælpe ham til at stimulere og tømme brystet bedst muligt, så han stille og roligt begynder at kunne sove lidt længere tid, før han har brug for mælk igen. Alt mellem 8-12 amninger kan dog være helt normalt i denne alder...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Jeg ved ikke, hvilken af mine bøger du har, men du kunne have glæde af at læse "Helens bog om Amning & Flaske"... :) Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre og håber, at det også går godt med storebror!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor