Lange lure med mange opvågninger

25. april 2018

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Lange lure med mange opvågninger

Hej igen igen.

I de sidste 2-3 uger sover min datter på 6,5 uge, nogle lange lure om formiddagen. Vi står op ved 6 tiden og hun er klar til sin første lur 0,5-1 time efter det. og så sover hun til ved ca 8:30 da jeg bliver nødt til at flytte hende i autostolen eller barnevognen og aflevere storebror og det vågner hun som regel af. Så sover hun ofte igen fra kl. 9-9:30 og så kan hun mange dage faktisk sove helt ca til kl. 14. Nogle dage har hun dog vågne perioder her i mellem men det er max 1 time af gangen hun er vågen.

Problemet består bare i, at under alle hendes lure om formiddagen så vågner hun op riiigitig mange gange. Hendes morgenlur på 1-1,5 skal jeg nærmest stå og vugge hende i slyngevuggen hver 3-4-5 minut - til stor frustration fra storebror som gerne vil have lidt tid med mor. Og under hendes lange formiddags/middagslur hvor jeg går hende i søvn i barnevognen så har hun rigtig mange opvågninger. Af og til tager hun lige et stræk på 30 minutter uden opvågninger. Men det at vugge hende videre går at hun jo faktisk kan sove rigtig længe. Når der er gået et stykke tid mellem amningerne, ammer jeg hende også videre i søvnen så jeg ved hun får noget at spise.

Det underlige er bare, at når hun så vågner fra sin lange lur ved 14-15 tiden, så er hun igen max ...

Annonce

... vågen én time og så er hun træt og herefter sover hun kun lure på ca- 30-45 minutter (uanset om vi går en tur i barnevognen som er længere end de 45 min) er vågen en time igen og er træt og pylleret og ofte med skrigture sidst på eftermiddagen og aftenen. Efter kl. 18 er det som om hun konstant er overtræt man ikke kan falde til ro. Samtidig har jeg svært ved at få hende til at ville ligge ved brystet om aftenen, 3 aftner har hun skreget som en stukken gris hver gang jeg ligger hende ved brystet men har haft held med at hun så har taget ca 100 ml af flasken og jeg må så gå hende i søvn på armen og så sover hun som regel ved 22-22:30 tiden.

Hun sover egentlig okay om natten, kan tage stræk på 2-3 timer som regel (nogle nætter dog med nogle flere opvågninger) men de nætter hvor hun har mange opvågninger, gylper hun som regel en del først på morgenen fordi jeg simpelthen tror hun har spist mere end hendes behov.

Suk - det blev en lang förklaring. Men mine tanker går bare på, om hun skal vækkes fra sin lange formiddag/middagslur, når hun ikke er ældre? Eller hvis det nu begynder at gå ud over nattesøvnen.

Og er det normalt nok at hun kun er vågen de der 45 min til 1 time før hun er træt igen? Eller skal jeg prøve at aktivere hende lidt mere.

Med venlig hilsen
Sao

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

22. maj 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kommer jeg til at elske mit barn

Kære Helen. Kommer alle mødre til at elske deres børn og blive glade for...

22. maj 2024 | Sovevaner | 1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen, Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor