Svar: Opdragelse - 16 mdr.
Kære Mor til en rigtig dreng :)
Tak for dit brev :)
Der er forskel på m jeres dreng kaster med maden, bider/slår osv. Og derfor også forskel på, hvordan I skal handle. Derfor findes der ikke kun en løsning, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er som udgangspunkt en god idé at lade en handling følge med sit nej, med den alder jeres dreng har nu. Det betyder, at det vil være relevant, at I f.eks. flytter ham eller flytter det han ikke må lege med.
Du fortæller, at når jeres dreng er ved at være færdig med at spise, så begynder han at smide ting på gulvet. Det er fordi han netop er færdig. Han er ikke længere sulten og skal have lov til at lege. Derfor skal han have tørret sine hænder, tørres om munden og sættes ned på gulvet, så han kan lege med sit legetøj i stedet for tingene på bordet. Det er begrænset, hvor længe han kan sidde ved bordet, koncentrerere sig om at sidde ved bordet, og han skal have lov til at komme fra bordet, når han er færdig med at spise.
Hvis han leger med maden, altså smider den på gulvet osv. så er det fordi han er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer. Han bruger alle sine sanser og det er rigtigt spændende at undersøge, hvordan maden eller tallerkenen lyder, når den skubbes ud over bordet og rammer gulvet. Det er spændende at se, hvordan maden ser ud, når den er tygget - derfor putter han den i munden og tager den ud igen. Det er spændende at finde ud af, hvordan forskellig mad føles - derfor klemmer han maden i hånden eller slår hånden ned i grøden.. Og det er naturligt også spændende at han nu vil finde ud af, hvordan det han gør, påvirker jer forældre :)
Jeres dreng afprøver hypoteser "hvis jeg slår hånden ned i grøden, siger mor nej?" - ja det gør hun. Jeg prøver lige igen - og det samme sker... Ny hypotese "hvis jeg gør det igen, siger far så også nej?"... På den måde lærer han, hvordan han med sine handlinger påvirker andre og han forsøger at finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Det er helt naturligt for hans alder og derfor er det vigtigt, at I forsøger at anerkende hans udforskningstrang og ikke skælder ud.
Prøv om I kan stimulere hans sanser udenfor middagsbordet. Hvis han synes det er særligt spændende at komme maden op i glasset eller hælde vand ud i tallerkenen, så giv ham mulighed for at lege med vand. Han skal have små skåle, kander, bøtter som han kan lege med i sit badekar, ligesom I kan lege med vand i haven.
Hvis han synes det er spændende at sidde og banke skeen ned i bordet, skubber tallerkenen ud over bordkanten, for at høre lyden, det giver, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Giv ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.
Hvis han nyder at sidde med ...
... mad i hænderne, masser maden mellem fingrene, kører fedtede madfyldte fingre rundt i håret osv. fordi han synes det er spændende at mærke, hvordan det føles, så kan I anerkende dette ved at give ham mad i hånden som han selv kan spise - men også ved uden for middagsbordet at stimulere hans følesans og lyst til at mærke og fornemme - lad ham f.eks. være med til at bage boller og give ham gerne bolledej i hånden, som han kan sidde med...
Jo mere I kan anderkende hans lyst til at udforske uden for middagsbordet, jo mere vil han naturligt kunne koncentrere sig om maden og om at spise, når han sidder der.
Det er også altid en god idé at tilbyde ham alternativer. Hvis han smider med legetøj eller andre ting, så sig nej og vis ham, hvad han kan smide med i stedet. At han f.eks. kan kaste med en bold. Leg med forskellige bolde, forskellige størrelser og forskellige materialer og former, forskellige tyngder og lethed, så han oplever mange forskellige bolde, og alle sammen nogen man må kaste med, som alternativ til at kaste med andre ting. Hjælp ham ved at guide ham i den retning I ønsker, med det han gerne må, fremfor at have fokus på det, som han gør forkert.
Med hensyn til at bide eller slå, så er det rigtig vigtigt, at I forsøger at undgå at det sker, at I får afbrudt situationen før han når at forløbe sig (jf. tidligere svar). Men I skal naturligvis også skelne mellem, om han slår bevidst ud efter jer, for at få en reaktion, for igen at lære, hvordan hans handlinger påvirker andre. Det betyder, at hvis I f.eks. har ham på skødet, og han slår jer bevidst, så må I gerne sætte ham fra jer. Altså igen lade en handling følge med jeres nej. Det vil hjælpe ham til at huske, at hvis man skal sidde på skødet, så skal man ikke slå, for det bryder I jer ikke om.
Han er stadig en meget lille dreng og det er naturligt svært for ham at aflæse andre, men det skal I hjælpe ham med, så han gradvist får en fornemmelse for, hvad der gør andre kede af det, og hvad der gør andre glade. Han ved ikke, at når han slår jer, så bliver I kede af det, eller at det kan gøre ondt - og det må I naturligvis gerne forsøge at sætte lidt ord på, så han hører, at det han gør ikke er rart, og så I med jeres kropssprog viser, at I ikke bryder jer om den handling. Igen er det dog vigtigt, at I også viser ham, hvad der er rart, hvad I godt kan lide. At han kan "ae" i stedet, og hvordan man gør det:)
Børn skal lære, hvordan man aflæser andre. Det er ikke noget de kan fra fødslen, det er noget de lærer i kontakten med os forældre, andre børn og voksne. Og det er det, jeres dreng nu er igang med at finde ud af - hvad gør det, jeg gør, ved andre...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale jer to af mine bøger:
"Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og opdragelse" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud
Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.
Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...
18. oktober 2025 | Opdragelse | 20 mdr.
Lur og temperament udfordringer
Kære Helen, Jeg skriver til dig fordi jeg oplever et par udfordringer med...
13. oktober 2025 | Opdragelse | 3 år, 2 mdr.
Kære Helen. Vi har storesøster på snart 5 år og tvillinger (pige+dreng) på 3...
22. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Afhængig af sut - 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg har spurgt før angående brug af sut, men jeg har brug for...
19. september 2025 | Opdragelse | 14 mdr.
Hej Helen, Mit barn på 14 måneder går i vuggestue og har snart gjort det i 4...
Viden om børn:
Babynest
En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.
En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...
Autostol
Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.
Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.
For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.
Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.
Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder