Brev:
Fireårig sladrer
30. juli 2017
Alder:
4 år, 1 mdr.
Fireårig sladrer
Hej Helen.
Min datter er skilsmissebarn, og selvom samarbejdet kører rigtig godt har vi lige nogle steder hvor vi er uenige.. Blandt andet omkring "sladder".
Min datter på fire år (lige fyldt fire), har for vane at "sladre" hvis nogen gør noget hun godt ved man ikke må. Hvis hun feks er hjemme og lege hos nogen så sker det af og til at det barn hun er hjemme hos tager noget af sit legetø fra hende fordi "det er mit legetøj". Her siger min datter til barnet at "ja, men jeg legede med det" eller "jeg leger med det". Når barnet så ikke vil aflevere det til min datter igen, så render hun efter en voksen for at få hjælp, og dette opfattes (især i hendes fars familie) som sladder.. De mener at hun bare skal acceptere at det jo er det andet barns legetøj.
Her er vi meget forskellige, da vi jo hjemmefra lærer hende at man skal deles og at andre børn godt må lege med hendes legetøj uden at hun må tage det ud af hænderne på dem.. Hun har også lært at sige "stop" eller "du må få det når jeg er færdig", men ude bliver hun meget ulykkelig når børnene så ikke hører efter og så er det her hun henter en voksen. (I fars familie mener de at børn på fire skal kunne leje sammen ovenpå mens de hygger nedenunder) Her mener jeg at hun selvfølgelig skal have hjælp til at få løst konflikten, så børnene kan komme videre i legen. Uden at nogle af børnene bliver dømt til skældud.
Men er det forkert af mig at lære hende den model? Min eksmand/eksfamilie, mener at hun bliver pylret og at det er forkert at "sladre", hvor jeg egentlig ikke mener at det er sladder, men en bøn om hjælp i en situation hun ikke helt selv kan løse.
Pædagogerne i hendes børnehave siger at hun er "opdraget for godt" da hun hverken slår eller skælder de andre børn ud, men henter en voksen i stedet. De mener det positivt og mener at hun vokser fra det når sprog ogsv bliver bedre. men vi vil jo gerne hjælpe hende nu, både så hun ikke bliver et klynkevorn barn der render til de voksne med alt. Men også så hun ikke får skæld ud for at pylre/sladre... Hvordan kan vi hjælpe hende til at løse den slags konflikter selv (så hun ikke får nederlag og skæld ud hos far) samtidig med at vi lærer hende hvordan vi syntes hun bør opføre sig? Og samtidig med at hun føler at det er trygt at bede voksne om hjælp?
Mor til en "sladretante" eller bare en helt normal fireårig??