Fireårig sladrer

30. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Fireårig sladrer

Hej Helen.

Min datter er skilsmissebarn, og selvom samarbejdet kører rigtig godt har vi lige nogle steder hvor vi er uenige.. Blandt andet omkring "sladder".

Min datter på fire år (lige fyldt fire), har for vane at "sladre" hvis nogen gør noget hun godt ved man ikke må. Hvis hun feks er hjemme og lege hos nogen så sker det af og til at det barn hun er hjemme hos tager noget af sit legetø fra hende fordi "det er mit legetøj". Her siger min datter til barnet at "ja, men jeg legede med det" eller "jeg leger med det". Når barnet så ikke vil aflevere det til min datter igen, så render hun efter en voksen for at få hjælp, og dette opfattes (især i hendes fars familie) som sladder.. De mener at hun bare skal acceptere at det jo er det andet barns legetøj.

Her er vi meget forskellige, da vi jo hjemmefra lærer hende at man skal deles og at andre børn godt må lege med hendes legetøj uden at hun må tage det ud af hænderne på dem.. Hun har også lært at sige "stop" eller "du må få det når jeg er færdig", men ude bliver hun meget ulykkelig når børnene så ikke hører efter og så er det her hun henter en voksen. (I fars familie mener de at børn på fire skal kunne leje ...

Annonce

... sammen ovenpå mens de hygger nedenunder) Her mener jeg at hun selvfølgelig skal have hjælp til at få løst konflikten, så børnene kan komme videre i legen. Uden at nogle af børnene bliver dømt til skældud.

Men er det forkert af mig at lære hende den model? Min eksmand/eksfamilie, mener at hun bliver pylret og at det er forkert at "sladre", hvor jeg egentlig ikke mener at det er sladder, men en bøn om hjælp i en situation hun ikke helt selv kan løse.

Pædagogerne i hendes børnehave siger at hun er "opdraget for godt" da hun hverken slår eller skælder de andre børn ud, men henter en voksen i stedet. De mener det positivt og mener at hun vokser fra det når sprog ogsv bliver bedre. men vi vil jo gerne hjælpe hende nu, både så hun ikke bliver et klynkevorn barn der render til de voksne med alt. Men også så hun ikke får skæld ud for at pylre/sladre... Hvordan kan vi hjælpe hende til at løse den slags konflikter selv (så hun ikke får nederlag og skæld ud hos far) samtidig med at vi lærer hende hvordan vi syntes hun bør opføre sig? Og samtidig med at hun føler at det er trygt at bede voksne om hjælp?

Mor til en "sladretante" eller bare en helt normal fireårig??

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika