Svar: River hår ud af hovedet
7. april 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Merete
Det er et helt naturligt træthedstegn at børn hiver i hår. Jeg tror der ligger bde noget beroligende og noget vanemæssigt i det, hvilket selvfølgelig også hænger sammen. Man kan se det samme hos nogle børn, som simplethen hiver eller nulre i f.eks. mors hår, når de er trætte og ligger i arm for at finde ro.
Umiddelbart er der ikke så meget at gøre ved det, men du kan naturligvis forsøge at aflede hende lidt, når du ser hun gør det. Du kan også forsøge at finde en ny vane eller rutine, altså skabe en substitut for hårhiveriet. Det kan være en stofble trukket igennem en sut, eller en bamse eller noget andet, som hun kan nusse med (en snip der køres rundt i ansigtet og håret).
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske