Svar: Barn med på rejsen - eller blive hos mormor?
Kære M og S
Tak for jeres brev :)
Det lyder dejligt med en 4 dages rejse til Budapest - men jeg synes ikke, at I bør rejse fra jeres dreng, når han ikke er ældre. At være væk fra jer i fire dage vil naturligt være meget svært for ham. Det er ikke et spørgsmål om, at han skal passes et par timer, det er dage og det betyder, at han faktisk skal på ferie hos sin mormor - og som udgangspunkt synes jeg ikke, at børn skal på ferie og væk fra mor og far, før de er så gamle, at de selv kan bede om det...
Det kan selvfølgelig have noget at sige, hvor tætte I er med mormor. Hvis I nærmest bor sammen, og hun udgør så stor en del af hans hverdag, så hun fungerer som primær omsorgsperson på lige fod med jer forældre, så kan I godt vælge at lade ham være sammen med mormor. Så er han jo lige så knyttet til hende, som han er til jer. Men hvis I er hans primære omsorgspersoner, og det er jer, der trøster ham bedst, putter ham i hverdagen, giver ham mad, reagerer på ham og aflæser ham og hans behov.. så er det jer, som han bør være sammen med - og så må I tage ham med på ferie.
Ferien bliver naturligvis så på hans præmisser, sådan er det, når man får børn. Det er ikke længere partid, men familietid:) Og det betyder, at I må forsøge at tilrettelægge dagene, så han stadig kan passe sine spisetider, sovetider osv. så hans ...
... rytme ikke bliver fuldstændig ødelagt.
Man kan godt diskuterer behovet for ferie og den uro, det naturligt vil give, når han samtidig er født for tidligt. Selvom han vokser godt og trives rigtig godt, så kan han godt reagere på alt for store skift i hverdagen. Og det skal I naturligvis også være parate til så at håndtere og så måske skifte prioriteringer, hvis I kan mærke, at det bliver lidt for meget for ham og han bliver for overtræt og ked af det. Så en bytur ender måske med at I må være på hotelværelset, men så må I få det bedste ud af det - det kan også ende med at være rigtig hyggeligt.
Det kan være en god idé at medbringe barnevogn eller leje en på stedet, så I kan putte ham i den og trille ham rundt i den, når I bevæger jer rundt i byen. Det giver jer lidt større frihed og mulighed for at komme ud, opleve osv. Det gør det også lidt lettere at rejse med ham lige nu - hvis I venter til efteråret, så vil han naturligt være motorisk mere aktiv og have brug for at "løbe mere rundt", og det kan gøre det lidt sværere at rejse med ham, hvor han lige nu stadig nogenlunde let kan puttes i barnevognen, når I gerne vil ud at spise, gå ture i parken, eller besøge et museum... :)
Så... jeg synes godt, at I kan tage af sted nu, men han skal med jer, og det skal være på hans præmisser :)
Rigtig god rejse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Viden om børn:
NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test
NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.
NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...
Cykelstol
De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.
Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.
Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen.
Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.
Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.
Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.
Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder




