Annonce

Annonce

Svar: Sprog og væske i mellemøret


29. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er vigtigt for barnets sproglige udvikling, at hørelsen fungerer - og hvis børn har gentagende mellemørebetændelser eller væske i mellemøret, så vil det naturligt kunne nedsætte hørelsen og dermed påvirke sproget. Barnet kan få svært ved at opfatte bestemte lyde, det kan være svært at skelne lyde fra hinanden, identificere forskellige ord og høre nuancerne i sproget. Nogle børn får naturligt også svært ved at formulere sig.

Det er rigtig godt, at du har en oplevelse af, at jeres dreng forstår alt, hvad I siger. Det er helt naturligt, at han forstår mere end han selv siger - hans sprogforståelse af større end hans aktive ordforråd. Men netop nu har han også en alder, hvor den sproglige udvikling skal rigtig igang, og det er derfor godt, at I har fået hans ører tjekket, og at det nu er blevet besluttet, at han skal have lagt dræn. Hvis han har nogle talefejl, er det ikke sikkert, at drænanlæggelsen vil ændre så meget på disse, men drænet vil forhåbentlig gøre det lettere for ham at høre, og dermed vil I godt kunne fornemme en sproglig forskel:) Nogle forældre fortæller, at der kun gik få dage, så oplevede de nærmest en sprogspurt, så det krydser vi fingre for :)

Det kan være en god idé, at du sætter dig med ham på skødet, når du læser historier højt. Når du sidder med ham på skødet, så har du din mund bag ved hans ører, og det betyder, at han lettere vil kunne høre, hvad du fortæller, hvad du læser højt. At have ham siddende på skødet er derfor bedre, end at han sidder ved siden af dig i sofaen.

Det er også en god idé, at du nogle gange sidder foran ham, og at I har øjenkontakt, når I taler sammen. Han vil ud over at lytte til, hvad du siger, også se på din mimik, dine mundbevægelser osv.

Undgå at tale med ryggen til ham, så kan han ikke aflæse din mimik, og det bliver sværere for ham at høre, hvad du rent faktisk siger.

Undgå så vidt muligt kollektive beskeder som "kan I lige hjælpe mig?" - prøv i stedet at henvende dig direkte til ham, så du er sikker på, at han har fokus på, at du rent faktisk taler til ham.

Tal ...


Annonce

... roligt til ham, undgå at tale eller fortælle noget i alt for hurtigt tempo, så har han naturligt svært ved at følge med i, hvad det er du siger.

Prøv at hjælpe jer alle til ikke at tale i munden på hinanden. Når I f.eks. alle fire er hjemme sammen og alle gerne vil fortælle, så er det en god idé at give plads til alle - men hver for sig. Hvis man taler i munden på hinanden, er det sværere at høre og følge med i, hvad der egentlig bliver sagt.

Sæt ord på ting I foretager jer i hverdagen, så han hører mange forskellige ord og oplever at bruge sproget.

Undgå at rette på ham. Det betyder ikke noget, at han ikke siger tingene korrekt. Det vigtigste er, at han har lyst til at tale.

Lyt til ham og vis ham, at du har tid til at lytte. Hvis han føler, at han skal skynde sig at sige noget, så vil han føle sig presset, og det bliver sværere for ham at udtrykke sig.

Hjælp ham med at høre forskellige lyde i hverdagen. Det kan være en hund der gør, en fugl der fløjter, en kirkeklokke i det fjerne osv. Det hjælper ham med at lytte og høre forskellige lyde.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Undgå baggrundsstøj. Hvis I har Tv, radio og lignende kørende hele dagen, så bliver det sværere for ham at høre, hvad du siger.

Syng og dans, når I synger og samtidig bruger kroppen, så læres ord på en anden måde, rytmen, lydende osv. kommer ind i kroppen på en god måde.

Og så spørger du til de normale rammer - og de er meget vide i denne alder. Men gennemsnitlig vil jeg sige, at børn i alderen 2-2.5 år vil:

- begynde at variere mellem ordene mig, du, jeg
- lytte, spørge, pege og bede om at få ord gentaget
- kende forskel på dreng og pige
- kunne udpege 10 legemsdele
- kunne udtrykke følelser som sur, glad, græder
- tale i 2-4 ords sætninger
- sige lette rim og remser
- begynde at tænke højt, tale med sig selv
- begynde at bruge datid
- begynde at føre en samtale og besvare enkle spørgsmål
- begynde at bruge tillægsord, forholdsord og biord
- kunne 200-300 ord (han forstår mere, end han selv siger)

Jeg håber, du kan bruge dette videre :)

Fortsat held og lykke med det hele! Og fortsat god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud

Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Sproglig udvikling - pege og sige ord

Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...

Læs hele brevet og Helens svar


1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Ny i vuggestue og tandfrembrud

Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


21. august 2025 | Udvikling | 3 år

Svær børnehavestart - 3 år

Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...

Læs hele brevet og Helens svar


10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Kontakt til fremmede

Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...

Læs hele brevet og Helens svar


9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Legetøj - 18 mdr.

Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor


Annonce