Annonce

Annonce

Svar: Hvordan lærer børn bedst flere sprog


16. februar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg ved simpelthen ikke, hvordan børn kan lære 8 forskellige sprog, og jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at kontakte en talepædagog eller lignende, der har speciel viden omkring børn og børns sprogudvikling.

Men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig derudover:)

Det anbefales normalt, at I forældre taler hvert jeres modersmål til jeres dreng. Når du taler med ham, synger for ham, læser højt for ham og generelt henvender dig til ham, så skal du gøre det på dansk, fordi det er dit modersmål. Hvis fars modersmål er Urdu, skal han gøre det samme her.

Når I taler jeres modersmål til jeres dreng, så får I naturligt givet ham sproget med sig - og samtidig vil jeres betoning af ord, jeres ordforråd, jeres mimik osv. naturligt være rigtig god, netop fordi det er jeres modersmål. Når du f.eks. synger danske børnesange sammen med din dreng, så vil du, fordi det er dit modersmål kunne lægge en anden følelse og en anden betydning i sangene, end hvis du skulle gøre det samme på et tillært sprog.

Når jeres dreng vokser op med de to sprog i hverdagen, så vil han naturligt få et ordforråd fra begge sprog. Det betyder ikke, at han så bliver langsommere til at tale, men for nogen kan det godt lyde sådan. Han vil nemlig, når han taler, bruge de ord som han kender. Det vil sige, at han vil sammensætte sine sætninger med de ord, han har til rådighed, så en sætning og en samtale vil naturligt være bygget op med ord på både dansk og urdu. Hvis du/I kan begge sprog, så er det jo rigtig dejligt, for I vil naturligt begge kunne forstå ham, forstå, hvad han siger. Hvis du ikke forstår urdu, så vil du naturligvis godt kunne føle, at han ikke taler nok eller ikke kan ord nok, fordi du jo kun forstår halvdelen af, hvad han siger - men ser man på hans samlede ordforråd, vil det ofte være svarende til det ordforråd, som barnet der kun skal lære et sprog har.

Hvis jeres dreng i vuggestue, børnehave, skole f.eks. er sammen med børn, pædagoger, lærere, der taler engelsk, persisk eller andet, så vil han lærer dette sprog her. I starten kan det godt være svært for ham, fordi han jo vil kommunikere på dansk og urdo, som er de sprog, han kender, men stille og roligt vil han lærer det nye 3. sprog. Hvis du så hjemme igen kan tale både urdo, dansk og ...


Annonce

... engelsk eller persisk, så er det naturligvis en stor fordel, fordi du så igen kan forstå alt, hvad han siger, forstå alle de ord han bruger.

Det er generelt meget vigtigt for børns sproglige udvikling, at vi forstår, hvad de siger, hvad de prøver at fortælle os. Det er vigtigt for lysten til at tale, at man føler sig forstået og mødt. Det er generelt også en rigtig god idé at lade barnet tale, lytte og lade barnet fortælle med de ord og den udtale, som barnet nu engang har - og netop ikke forsøge at "tale-træne" og kræve at barnet skal sige tingene på en bestemt måde eller spørge "kan du sige ...?!". Hvis barnet føler sig presset til at tale eller oplever ikke at kunne udtale ordene, som forældrene ønsker, så kan det hurtigt give manglende lyst til at kommunikere og tale, og det virker derfor ikke befordrende for barnets sproglige udvikling. Det er meget bedre, at lade barnet føle sig forstået, også selvom udtalen er forkert og så gentage ordet, så barnet hører, hvordan det rigtigt skal lyde, uden at man retter på barnet. Hvis jeres dreng f.eks. siger "Bar" i stedet for "Far", så skal du derfor ikke sige "kan du sige F-ar, F-ar", men i stedet vise din dreng, at du forstår, hvad han siger, så hans lyst til at tale bibeholdes og samtidig lade ham høre, hvordan det lyder "Bar" - "ja, det er Far".


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg ved ikke, hvilke institutioner og skoler, der er, hvor I bor, men måske er der mulighed for at vælge en international institution eller skole. Her vil der ofte være børn fra mange forskellige lande og fællessproget vil ofte være engelsk. På den måde kan jeres dreng få dette sprog naturligt ind i hverdagen.

At lære flere sprog fuldt og have et veludviklet ordforråd på mange sprog, vil naturligt tage længere tid, end hvis man kun skal lære et sprog. Det må også forventes, at barnet vil kunne et sprog, det man kan kalde "første sproget" lidt bedre end andet sproget og flere sprog derefter. Det anbefales dog stadig, at man styrker modersmålet, fordi det at tale f.eks. dansk eller urdo vil styrke barnets samlede sproglige fundament. Samtidig er det enormt vigtigt, at barnet er i stand til at kommunikere med sine forældre, bedsteforældre og nære familie, der netop taler dette sprog. Modersmålet skal derfor have første prioritering.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Derfor vælger flere Tiny Tumult – blødt tøj til sensitiv hud

Kender du følelsen, når selv det blødeste tøj ikke er blødt nok til dit barns sensitive hud? Hos Tiny Tumult skaber vi præcis dét, mange forældre leder efter: silkeblødt, ansvarligt produceret børnetøj, der giver dit barn komfort og bevægelsesfrihed – og dig som forælder ro i maven.

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Sproglig udvikling - pege og sige ord

Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...

Læs hele brevet og Helens svar


1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Ny i vuggestue og tandfrembrud

Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


21. august 2025 | Udvikling | 3 år

Svær børnehavestart - 3 år

Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...

Læs hele brevet og Helens svar


10. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Kontakt til fremmede

Kære Helen. Tak for alt din hjælp. Jeg har et spørgsmål vedrørende mit...

Læs hele brevet og Helens svar


9. august 2025 | Udvikling | 18 mdr.

Legetøj - 18 mdr.

Kære Helen . Mit barn er 18 mdr. hun leger rigtig fint. Hun kan også...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire


Annonce