Svar: Hvordan støtte til mere kærlig dialog?
Kære Mattias' mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes, du har tacklet det rigtig fint i situationen, mellem Mattias og Pernille. Det er fint, at du ikke generer nogle af børnene, at du ikke kommer med moralisering eller belæring, men blot stille og roligt siger "du vil bliver hentet tidligt i dag, så bliver Pernille måske hentet tidligt en anden dag".
Der vil naturligt være konkurrence mellem børn. Børn sammenligner sig med hinanden, og de siger tingene, som de er. Nogle gange kan det lyde hårdt - også uden at være særlig hårdt ment, for ofte handler det om, at børn i børnehavealderen naturligt endnu ikke har dannet fornemmelsen for, hvordan andre kan blive kede af det, sårede, vrede. Børn i denne alder er naturligt i gang med at finde ud af at udvikle deres socialekompetencer og empati.
Der er visse sociale kompetencer, som er lette at lære. Det er f.eks. at sige tak for mad, eller tak for en gave, be' om eller undskyld. Det kan børn nogenlunde let lære, uden egentlig at forstå den grundlæggende betydning bag ordene. Men at lære at se, hvad der gør andre kede af det, gør andre glade, overraskede, vrede osv. Det kan børn ikke lære af at vi fortæller dem det. Det kan de kun lære ved at være i forskellige situationer, hvor vi guider, forklarer osv. Ligesom de også selv nogle gange skal opleve, hvad det andre gør, gør ved dem.
Nogle gange vil det være rigtig fint, at du reagerer som du gjorde i den pågældende situation. Andre gange vil det være fint, at du f.eks. sætter ord på de følelser, som den anden kan have "jeg tror Pernille bliver ked af det, når du siger sådan" eller lignende. Og atter andre gange kan du sætte ord på, når din dreng oplever noget, som gør ham ked af det, vred, frustreret "jeg kan godt forstå ...
... du bliver ved når... det kan man godt blive". Så han hjælpes til at lære, hvad andre føler, tænker, oplever, ligesom han hjælper til at sætte ord på og også fornemme sine egne følelser.
Det du oplever kan være helt normalt for alderen og helt uproblematisk. Alle børn bruger sammenligninger, for at finde ud af, hvem de er, hvad de står for, hvad de kan. Det kan være "jeg bliver hentet tidligere end dig" eller "min far er stærkere end din far" eller "jeg vil kun gå i kjole og ikke i bukser ligesom dig". Det hører altså med til den udvikling din dreng går igennem lige nu. De går også meget op i at vise, hvad de kan "se mig, hvor jeg kan...". Det er vigtigt for dem på den måde at føle sig set. Når det så er sagt, så kan man også altid overveje, om barnets behov for at "vise sig", hænger sammen med et lavt selvværd.
Når børn sammenligner sig med hinanden, så vil de, hvis de har et lavt selvværd, være ked af at de er som de er. De vil se kritisk på sig selv, fokusere på deres svagheder og de vil have en følelse af, at det var bedre, hvis de var mere ligesom de andre. Barnet vil måske nogle gange sige "jeg dur ikke til..." eller "jeg kan ikke finde ud af..." eller "bare jeg var ligesom..." eller "de andre er meget sødere end mig".
Jeg tror ikke, at jeres dreng har et lavt selvværd, men man kan sige, at i takt med at han vokser op og I netop støtter ham i at føle sig værdifuld, fordi han er den han er, så vil hans styrke til at lade andre være, som de er, være større. Så er man ikke bedre eller sejere, når man bliver hentet tidligt, og man behøver ikke fremhæve dette som noget særligt, fordi man har en indre tro på, at man er noget særligt...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Pas på din babys sarte hud
Sådan undgår du unødig kemi på puslepladsen
Som forælder vil man altid gøre det bedste for sit barn – også når det kommer til pleje af den særligt sarte babyhud. Men det kan være forvirrende og svært at finde rundt i, hvad der er sundt for huden og sikkert at bruge. Ved at vælge produkter, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
19. september 2025 | Opdragelse | 14 mdr.
Hej Helen, Mit barn på 14 måneder går i vuggestue og har snart gjort det i 4...
9. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej Helen. Så er vi godt igang med 3-års alderen her hjemme og vores datter...
9. september 2025 | Opdragelse | 11 mdr.
Hej Helen Min søn er netop blevet 11 måneder og min mand og jeg er begyndt...
5. september 2025 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Kære Helen Min datter er en smule sensitiv og bliver let overvældet og træt...
5. august 2025 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Tak for dine gode og brugbare råd angående indkøring i dagpleje,...
Viden om børn:
Uld til børn
En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.
Uld har mange fordele:
- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.
- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...
Dagtilbud til børn
Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.
Dagtilbud omfatter:
- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn
- Børnehaver for 2-6-årige
- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper
- Fritidshjem
- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.
Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.
Hvis I ønsker at få jeres barn...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.