Svar: Aronia vs D-dråber
19. februar 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg er ked af at høre, at jeres datter ofte er syg - men som du skriver, så er det svært at undgå i en vuggestue, hvor mange børn er samlet og netop nu er mange børn syge…
Jeg arbejder efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og derfor anbefaler jeg, at man giver barnet D-vitamin fra barnet er 14 dage til det er 2 år. Der bør gives 10 mikrogram dagligt - svarende til 400 IE. Det kan variere lidt fra produkt til produkt, hvor mange dråber barnet skal have, ofte vil det være ca. 5 dråber, men I bør følge anvisningen på produktet.
Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet: "Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år".
Omkring kosttilskud og regler, så skriver Sundhedssstyrelsen: "Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med Fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud".
Omkring naturlægemidler, så skriver Sundhedsstyrelsen: "Naturlægemidler skal registreres af Lægemiddelstyrelsen. Naturlægemidler godkendes normalt ikke til børn under 2 år".
Ovenstående citater kan du finde i "Anbefalinger for Spædbarnets ernæring - vejleding for sundhedspersonale, SST 2006".
Biostrath er så vidt jeg ved et kosttilskud, jeg kan ikke helt gennemskue Aronia. Så vidt jeg kan finde frem til, findes dette både som mixtur og som en juice, der skal blandes op som saft… Det er naturligvis op til jer, hvad I vil gøre og hvad I tænker jeres datter vil have det bedst med. Generelt styrkes immunforsvaret ved at sikre hende så stor en variation af fødevarer som muligt - og derudover er det desværre også sådan, at man skal have en del infektioner, for at immunforsvaret bygges op. En tommelfingerregel er, at man skal gå igennem to vintre med "hoste og snot", før immunforsvaret er nogenlunde stærkt…
Jeg vil foreslå jer at læse min bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan I læse om de forskellige sygdomme, men også læse om immunforsvaret, om hvordan I giver hende medicin, observerer og plejer hende, når hun er syg - og hvornår hun må komme i institution efter sygdom:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god bedring:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske