Svar: Skemad og søvn - 5 mdr.
7. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Der er naturligvis en sammenhæng mellem din dreng indtag af mælk og hans lyst til skemad, men stadig er han så lille, at mælken naturligt skal være størstedelen af hans indtag og mængden af skemad kommer ud over den mængde mælk han kan drikke. Det er derfor en balance, at få tilbudt ham mad og væske nok hele dagen igennem, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og tilbydes brystet før han skal sove næste lur. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, og det vil på sigt også blive en del af hans naturligt væskeindtag, så antallet af amninger skrues ned i takt med at skemaden og hans evne til at drikke af kop øges.
Med den alder han har, vil jeg anbefale at du begynder at tilbyde ham skemad fast 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften. Du må gerne variere mellem forskellige grød- og grøntsagstyper. Du må gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet babymad, for på den måde at få variation i ham, give ham forskellige smagsoplevelser, og også for at finde ud af, hvilken konsistens han bedst kan arbejde med i munden. Det har nemlig meget at sige, for hans evne til at finde ud af at synke maden - nogle børn har det bedst med at grød og mos er lavet som en tyk suppe, som de nærmest skal "drikke" i sig. Andre børn har lagt lettere ved at finde ud af det, hvis skemaden laves tyk og cremet. Der skal ikke være klumper, men grød og mos må gerne være fast, hvis det er lettere for ham at styre.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9-9.30
Frokost 12: tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang en formiddagslur han tager.
Efteremiddag 16.30-17: Ammes
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 21, som nu - tidspunktet her vil naturligt variere lidt efter, hvad tid han står op af sin middagslur
Sen aften 24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Du må gerne, når du ammer ham aften, sen aften og nat, forsøge at putte ham i egen seng, så han ikke ligger tæt ved dig og dermed ikke har brystet frit tilgængeligt. Det er naturligt lettere at trække tiden mellem amningerne, hvis han ikke ligger og dufter til mælken hele natten. Det er naturligt, at han stadig har brug for mælk midt nat. Han er en fysisk stor dreng, der har brug for meget væske og samtidig vil de fleste børn først kunne undvære mælk midt nat i 6 måneders alderen - netop i takt med at mængden af skemad og væske om dagen også øges:)
Det kan også være at hans rytme på sigt vil ændre sig, så han begynder at gå tidligere i seng, hvilket vil være helt normalt og helt okay:) Nogle børn sover dog sent til natten og hvis dette fortsætter hos jer, så kan det også tænkes, at han vil springe den sene aftenamning over, således at han tager sit længste søvnstræk først på natten f.eks. bliver ammet kl 21 og sover til 02, hvor han så ammes igen og sover videre til 06 og ammes igen. De ca 5 timers søvn, som han gerne må sove ligger nogle gange mellem 24 og 05, men kan også sagtens ligge mellem kl 21 og 02…
Så prøv om du efter amning kan putte ham i egen seng. Være der for ham, berolige ham med dine hænder, nærhed, så han kan mærke at du er der, lulle ham i søvn der, hvor du ønsker han skal sove:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske