Svar: Stadig riiiigeligt smør?
7. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at høre fra dig igen - og velkommen tilbage:) Jeg håber, I har haft en rigtig dejlig jul og er kommet godt ind i det nye år:)
Jeres datter skal stadig have forskellige typer af fedtstoffer - olie, bløde plantemargariner, smør, blandingsprodukter osv. ligesom mayonnaise, remoulade osv. også hører med til "fedtstoffer". Og hun skal ikke spise fedtfattigt ligesom vi voksne anbefales - modsat, skal hun heller ikke have alt for meget fedt.
Du må derfor fortsat gerne give hende smør på brødet, men ikke tandsmør. Og du behøver ikke længere tilsætte ekstra fedtstof i hendes grød og mos. Til gengæld vil det være rigtig godt, hvis du medtænker fedtstoffer som en naturlig del af en varieret kost. Avokadomos, smørbart fiskepålæg, smøreost osv. indeholder en del naturligt fedt, som hun så får den vej igennem og hun skal ikke have smør på brødet under smørbart pålæg. ...
...
Når du laver mad til aften, så brug olie i madlavningen, når du f.eks. steger, og tilsæt også olie eller plantemargarine i brød, som du selv bager. Laver du sovs, får hun naturligt fedt den vej igennem - og nej, hun skal ikke længere have smør sammen med sine kogte grøntsager - med mindre hun er undervægtig...
Hun bør fra nu og indtil hun er ca 3 år tilbydes letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen i stedet for sødmælk. Det vil sige produkter med ca 1.5% fedtindhold. Og når du køber kød, så vælg de lidt magre kød-udskæringer. Alt fedt er
ikke lige sundt. Det sunde fedt får hun gennem planteolier og plantemargariner og også gennem f.eks. nødder, mandler og kerner (hun bør stadig ikke få hele nødder og kerner), ligesom et varieret indtag af fisk er rigtig godt. Det usunde fedt kommer især fra mejeriprodukter og kød.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske