Svar: Mit barn vil ikke spise mad
6. januar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Sandra og Jesper
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det er for det første rigtig vigtigt, at I er opmærksomme på jeres datters indtag af mælk. I fortæller, at hun vågner hyppigere om natten og vil have flaske - og det er vigtigt at I er opmærksomme på, at hun ikke skal spise for meget om natte, for så vil hun ikke have appetit til rigtig mad om dagen. Samtidig vil hendes manglende indtag af mad om dagen naturligt øge behovet for flaske, men det er her vigtigt, at I holder mængden af mælk nede.
Det er passede for hendes alder at få 3 flasker dagligt, svarende til ca 600 ml. Og jeg vil anbefale at disse flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften. Derudover skal hendes behov for væske dækkes via vand af kop og så skal hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem.
Det betyder ikke så meget, hvor store portioner hun spiser. Lige nu skal I holde fokus på at skabe en fast rytme, hvor hun tilbydes lidt og tit, for på den måde at sikre, at hun hele dagen igennem får lidt mad i maven. Samtidig skal hun spise til faste tider. Det at have faste spisetider vil påvirke hendes indre ur, så hun får en naturlig sult følelse og dermed føler sig parat til at spise, når hun sættes ved bordet.
Det er rigtig dejligt, at hun er interesseret i mad. Hun vil meget gerne smage og sidder gerne med mad i hånden, som hun selv kan gumle på. Det skal I udnytte og det er rigtig godt, hvis hvert måltid kan starte med at hun får lidt i hånden og I så følger efter med lidt mad. Det kan være lidt skemad, eller mad som gives med en gaffel eller som I giver hende med fingrene…
Pas på ikke at trække måltidet for langt ud, det må ikke tage så lang tid, at hun når at miste interessen. I stedet for at hvert måltid trækker ud, så lad hende komme ned og lege, bruge sig selv motorisk osv. og sørg for at der så ikke går for lang tid før næste måltid tilbydes. Hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig mere til næste måltid.
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen have en periode, hvor de lukker munden for skeen, drejer hovedet eller skubber skeen og jeres hånd væk. Det handler meget sjældent om kræsenhed, men snarere om, at hun gerne vil styre måltidet selv. Hun vil ikke længere mades, men vil spise selv. Derfor er netop mad i hånden rigtig godt, samtidig med at I må forsøge at supplere med lidt ved siden af, så hun stadig får mad nok.
Maden skal smage af noget og udgangspunktet skal være jeres mad. Med den alder hun har, må hun meget gerne få små bidder af en bolle, små rugbrødshapsere, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer osv. Og når I giver hende disse små hapsere, så gør det med jeres fingre og prøv at få hapsen placeret i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen på den og dermed hjælpes med at få den bearbejdet.
Giv hende også vand af kop undervejs i måltidet, så hun hjælpes med at skylle munden og også at synke den mad hun har i munden.
En dagplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugt i hånden og prøver at følge efter med lidt havregrød og vand af kop. Det er vigtigt, at hun ikke er fyldt op med mælk i maven, så hun har appetit til morgengrøden.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, små bitte bidder, som I prøver at give hende ind i siden af munden, samtidig med at hun også selv forsøger at spise. Frisk frugt i hånden at gumle på og lidt frugtmos ved siden af eller som smørbart pålæg på bollen. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, igen forsøge at hjælpe hende med små hapsere ind i munden. Giv hende gerne lidt kogte blomkål eller broccoli buketter i hånden, godt kogte pastaskruer eller lignende. Forsøg at supplere med grøntsagsmos (evt fra glas eller frost) og brug også gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, igen i små bitte bidder og giv hende også gerne lidt bolle i hånden, som hun selv kan sidde og gnaske med. Prøv at følge efter med lidt tykmælk med revne æbler eller frugtmos, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad som hun kan sidde med i hånden, der skal være små bitte bider, som I giver hende i munden og så kan hun suppleres med lidt på en gaffel eller ske. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Hun må f.eks. gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, lasagne, fiskefilet osv. Hvad I nu kan tænkes at spise af børnevenlige retter.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Hvis det ikke går med grød, så prøv med lidt banan, evt. i små bitte stykker, som I hjælper hende med.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så får morgenmad.
Det er rigtig godt, at I forsøger at tilbyde maden på samme måde hver dag, så rutinerne omkring måltiderne er det samme. Det er rigtig fint, at I prøver at hjælpe og motivere til at spise, hjælper med at få mad i munden osv. uden at presse hende unødigt. Spis sammen, så hun spejler sig i jer, lad hende også smage fra jeres tallerken, verbaliser positivt omkring maden "mmm smager godt, mmm mmm" osv. så hun hører, at mad og det at spise er noget I sætter pris på:)
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre på vej og glæder mig til at følge jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske