Svar: Alt ryger på gulvet!
16. september 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Jonahs mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har læst flere af mine andre svar.
Jeg tror faktisk at udfordringen hos jer er, at måltidet tager for lang tid. Når måltidet trækker ud, så svinder lysten til at spise, sulten er der ikke mere og helt naturligt, så begynder din dreng så at lege mere med maden. I stedet for at spise, så bliver det interessant at se, hvordan du reagerer, lade maden falde på gulvet og se dig samle den op, smatte den ud mellem fingrene osv.
Og ja - naturligvis skal din dreng have lov til at spise selv og også spise med fingrene, mærke maden, konsistensen osv. og øve sig i at kunne selv - men det lyder som om at du har oceaner at tålmodighed og måske skulle du øve dig i at afslutte måltidet lidt før:)
Du fortæller, at du synes du er nødt til at lade måltidet vare tid, fordi du ellers er urolig for om han får nok at spise, og du vil helst ikke, at han bliver sulten igen efter en time. Jeg tænker, at det er vigtigt at du tilbyder ham mange små og hyppige måltider i løbet af dagen - 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. På den måde sikrer du dig, at han får den mad han har behov for og at der samtidig ikke går i flere timer, før han tilbydes mad igen - og du kan derfor med ro i kroppen godt acceptere, at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste.
Du fortæller, at du giver ham en ske i hånden, som han selv spiser med, samtidig med at du hjælper med en anden ske. Derudover får han små stykker frikadelle, rugbrødshapsere osv. som han selv kan tage af. Jeg tænker, at du skal lære ham at spise med en gaffel. Du må gerne have gang i to gafler, så du hjælper ham med at få maden på den ene og giver ham den i hånden og han spiser, imens du så kommer mad på den anden gaffel og I bytter. På den måde er han aktiv omkring det at spise og får lov til at spise selv, men du guider ham og er med til at styre det - og maden sidder fast på gaflen, så han behøver ikke smatte den ud mellem hænderne. Det er også lettere at spise med gaffel end med ske:)
Derudover så skal du prøve at stimulere hans lyst til at mærke, føle, fornemme, lege med mad, plastbøtter osv. uden for middagsbordet. Det vil være rigtig godt at du f.eks. lader ham lege med sand i en sandkasse, hvor I kan bygge sandkager og lignende. På samme måde vil det være rigtig godt, at du lader ham lege med vand i badekarret, fylde bøtter, hælde fra den ene til den anden osv. Jo mere du kan stimulere hans lyst til dette uden for middagsbordet, jo bedre vil det være, fordi han så ikke behøver udforske dette helt så meget, når det er spisetid.
Du kan også bage boller en dag, hvor han kan få lov til at sidde med bolledej i hænderne, ligesom du på sigt også kan prøve at lave fingermaling osv. med ham. Det er dog vigtigt, at han ikke putter malingen i munden:)
Så kan du overveje om du en gang imellem skal lade ham sidde og spise selv, uden at du sidder med ved bordet. Du kan vaske op, tømme opvasker eller lignende, så du er i køkkenet og dermed i nærheden, men så du sikker sidder og kikker på ham, når han spiser. Det kan være lettere for ham at koncentrere sig om at spise, hvis du ikke er der - især hvis han opfatter til tilstedeværelse som opfordring til at I skal lege. Du skriver jo, at du måske har fået skabt en situation, hvor det at spise bliver opfattet som leg og en måde at bryde dette på kan netop være ved, at du prøver nogle gange at lade ham spise selv, giver ham madro.
Med hensyn til at sige nej, så er jeg helt sikker på at han nok skal lære, at nej betyder nej selvom I har en Humpfrey tøjbamse:) Lige nu er han dog så lille, at han naturligt afprøver, hvad der sker, når du siger nej. Og nogle gange vil du f.eks. begynde at kunne se på ham, at han ved at du vil sige nej og alligevel, så gør han det. Det er fordi han lærer på denne måde. Han lærer ved at afprøve hypoteser "hvis jeg skubber maden over bordkanten, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. Ny hypotese "hvis jeg vælter glasset, siger nu så også nej?" - ja det gjorde hun. Og han skal prøve til mange gange, for at finde ud af, hvordan han med det han gør, påvirker dig.
I stedet for at sige nej, er det en god idé at fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til "ind i munden skat" og holde fokus på at det er rart at spise "mme, mam mam smager godt, dejlig mad, mam mam". Og ja - nogle gange kan det også være helt fint og helt okay, at du flytter tallerkenen og afslutter måltidet - netop fordi han leger mere end han spiser og sandsynligvis derfor ikke er særligt sulten:) Igen som jeg startede med at sige, så er jeres måltider nok lidt for lange. Mon ikke han kan spise færdig i løbet af ca 20 minutter… bare et forsigtigt bud.
Her kommer lige en dagsplan, som jeg tænker den kan se ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, også meget gerne stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende. Der må gerne være både mad i stykker og mos. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk, yoghurt eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet sammen med en kop lun mælk. Får børstet tænder.
Puttes til natten med puttebamse, godnathistorie, sang osv. ca kl 20
Som du kan se, så er der i denne dagsplan mange måltider dagen igennem og det er vigtigt, at jeres måltider ikke trækker ud så længe, at det ene måltid går over i det næste. Prøv at holde spisetiden så kort som muligt, få ham tørret hurtigt om munden, få tørret hænder osv. og derefter ned på gulvet at lege, bruge sig selv både motorisk og mentalt - så legen foregår uden for middagsbordet og så han kan koncentrere sig bedre om at spise, når han så sidder ved bordet.
Med den alder din dreng har nu, så forsvinder hans naturlige lyst til at putte i munden, han vokser ikke så meget mere og vil derfor ofte spise mindre - og det er helt okay:)
I min nyeste bog om "Børn og opdragelse", kan du også læse om bordskik, og også om at sige nej til børn og alternative måder at sige nej på:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske