Svar: Dagsrytme - hvor meget bør jeg styre søvnen og hvor tit bør jeg amme?
13. december 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Trine
Børn kan ikke tage for meget på, når de ammes og nogen børn tager rigtig meget på, det vil sige 500g om ugen, hvor andre tager det halve på og begge dele er i orden. Ammende børn kan ikke blive for tykke! Jeg plejer at sige at minimum 200g om ugen er et krav for vægtøgning og tegn på at barnet trives og får hvad det har behov for.
Du ammer jo hver anden time og jeg kan godt forstå at det bliver hårdt i længden. Ud fra din beksrivelse lyder det dog som om at din lille dreng har brug for dette og han er endnu så lille at han et eller andet sted skal have lov til at regulere det selv.
Jeg synes det er rigtig godt at du 'kræver' at han skal sove 2 timer sammenhængende, det har han brug for og det er også fint at han ikke er vågen mere end et par timer af gangen. Man kan godt med den aler han har begynde at indføre en mere fast rutine, som du også allerede gør og princippet om at han bliver lagt til at sove i liften er rigtig godt.
Mange små børn vågner efter ca 45 minutter, fordi de har brug for at komme af med en bøvs. Her kan det så hjælpe at tage dem kortvarrigt op, så de kommer af med luften eller give dem sutten igen, så de får ro i maven og kan sove videre. Det er derfor rigtig fint det du gør.
Man kan sige at børn omkring 2 mdr´s alderen begynder at være mere vågne og mere opmærksomme. Du får nu flere smil og din dreng begynder også at blive meget mere opmærksom på ting omkring ham. Han oplever nu rummet I er i på en anden måde og vil nu lægge mærke til at far f.eks. kommer ind i stuen osv. Han vil også have glæde af at ligge under et aktivitetsstativ, hvor han vil se på tingene og begynde at slå ud efter dem. I sine vågne perioder har han derfor brug for og vil få mange flere stimuli end tidligere og derfor er det en god idé at udnytte de vågne perioder med pludren, leg osv. Dette er også med til at trætte ham.
Det er fint at du ammer ham, når han vågner og igen når han skal sove. Jeg tror også at han så sover bedre. Jeg kan ikke se ud af dit brev om han dier fra et bryst af gangen. Jeg plejer at anbefale at man ammer fra den ene side og når barnet så er færdig her, så skifter man barnet, så det vågner lidt op og lægger til den anden side. Nogen gange vil barnet kun tage toppen og die i få minutter, andre gange længere tid og atter andre gange vil barnet ikke være interesseret, da det er mæt. Men tilbudet om toppen fra den anden side, gør at man så er helt sikker på at han har fået, hvad han kan spise og derved at han så kan sove bedre og længere. Hvis du ikke allerede gør sådan så kan du forsøge det, for at se om han så kan sove måske tre timer, og det ville jo være fantastisk. Lidt ligesom du gør om natten, hvor han jo så holder 3 timer.
Med hensyn tilbedsteforældre, så er sådan nogen jo meget kloge og ved præcist hvordan. Det er altid godt at lytte til dem, høre deres mening, diskutere nogen ting, men i sidste ende så er det jo forældrene som føler hvad der er bedst for barnet og når det drejer sig om amning, så har tingene jo ændret sig meget, fra de fik børn og til nu.
Du skulle prøve at spørge din svigermor, hvordan det foregik da hun fik din mand. For 30 år siden var det fortsat sådan mange steder, at fødte man på sygehuset, så blev barnet passet af sygeplejerskerne, som så kom ind med barnet hver 4 time (skiftet, vasket og klar til at die), så blev barent lagt til og efter 20 minutter blev barnet taget fra og havde fået hvad det skulle. Sådan er det heldigvis ikke mere. Idag får mødrene lov til selv at skifte, passe og ligge sammen med deres børn og børnene får lov til at spise, når de vil.
For 30 år siden var barselsorloven også anderledes. Nogen var kun hjemme til barent var 6 uger gammelt, de heldige var hjemme til barnet var 12 uger. Det betød selvfølgelig at børnene var nødt til at kune tage imod andet end bryst og derfor meget hurtigt fik flaske, men også meget hurtigt begyndte på skemad. Hvis din mor eller svigermor har gemt papirerne fra sundhedsplejersken da I var små, så skulle du prøve at kigge på dem - du bliver overrasket over at se, hvad du har fået at spise som helt lille.
Derfor tag det med ro, når du får en masse bemærkninger og prøv at snak med dem om at tingene jo er meget anderledes idag. Der kan jo være fordele og ulemper ved det hele, men det kan I så diskutere og det kan faktisk være meget hyggeligt at tale omkring disse forskelle i stedet for at blive irriteret på hinanden.
Du har fuldstændig ret i at din lille drengs søvn og ammerytme hænger sammen. Dette vil dog også ændre sig i takt med at han bliver større og ældre. Jeg synes det er nogen meget fine overvejelser du gør dig, så det skal du blive ved med.
Jeg foreslår at du forsøger at amme fra begge sider, som ovenfor beskrevet i løbet af dagen, i håb om at du så kan få ham til at sove længere tid. Du må vurdere, når han vågner om det er uro i maven, om han skal op at bøvse, om han kan falde til ro med sutten i løbet af et par minutter, eller om han reelt er sulten igen (alt efter hvor meget han har spist - en side eller to), så han igen skal ammes og så forhåbentlig kan sove et par timer i træk derefter.
Fortsæt med de gode overvejelser og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske