Svar: Urolig søvn - 12 mdr.
2. november 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Karina
For det første skal I forældre gøre helt op med jer selv, hvad det er I gerne vil og I skal være enige om det. Altså at I snakker sammen om, hvorvidt jeres dreng skal sove i jeres seng eller ej, hvis kun den ene af jer føler at det er skidt, så vil I sende modsatrettede signaler og det hjælper ikke jeres dreng, tværtimod.
Jeg synes det er helt fint at jeres søn sover i 'smørhullet', hvis I har det godt med det og jeg mener også at børn altid skal have lov til at komme ind til forældrene, når de i løbet af natten vågner og har behov for tryghed, f.eks. pga en drøm. Samtidig er det dog også vigtigt at alle får sovet og I har alle tre brug for en sammenhængende nattesøvn:o)
Jeg tænker at I er med til at holde hinanden vågne, jeres dreng vågner af jeres natlige støj og I vågner fordi han karter rundt.
Løsningen kunne derfor godt være at lægge ham på eget værelse igen. Alternativt kunne han ligge på en tyk madras på gulvet, så er han i nærheden af jer uden at I direkte forstyrrer hinanden. Nogen gange kan madrassen på gulvet være en god mellemstation til at komme ind i eget værelse og andre gange er det bedre at lade barnet sove i egen seng med det samme.
Derudover så tænker jeg at det er utrolig flot at du fortsat ammer og det må du gerne blive ved med. Det er dog vigtigt at din søn får dækket sit behov for mælk i de vågne timer. I en alder af 1 år, så burde det ikke være nødvendigt med amning kl. 4 om morgenen/natten, han burde kunne trække den lidt længere. Spørgsmålet er dog, hvorfor han gerne vil ammes her. Er det en vane, er det reel tørst eller er det tryghed?
Man taler jo om den 'vanebetingende afbrudte søvn' og hvis det således er af vane at han vågner her for at blive ammet, så synes jeg du skal stoppe denne tidlige morgen amning. Handler det om tørst, så kan han her få vand i stedet, ligesom først på natten og handler det om tryghed, så vil det at komme i 'smørhul' være nok.
Med hensyn til hans tissebleer, så skriver du at det er om morgenen. Generelt kan man sige at en ble der lugter, er tegn på at barnet har brug for ekstra væske, men en tung morgenble, som har været på fra kl 20 til 7 næste morgen, kan sagtens lugte uden at der behøver være noget i vejen.
Håber du kan bruge nogen af disse råd. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske