Svar: Jeg vil sove!
11. august 2013
Alder:
13 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu og perioden, som I lige nu går igennem, kan faktisk minde om separationsfasen i 8-10 måneders alderen. Man kan sige at der lige nu er tale om en "separation-gentilnærmelsesfase", hvor jeres datter på den ene side øver sig i at være på afstand, separere sig fra jer og på den anden side klynger sig ekstra meget til jer.
Det er den spirende selvstændighed, som virkelig kommer frem nu og I ser det måske også ved at hun begynder at gå - går rundt ved møblerne og stille og roligt også begynder at tage mere selvstændige skridt ud i verden. I vil sandsynligvis opleve at hun klynger sig til jer, hun vil op, hiver fat i jeres ben og gør tydeligt tegn til at ville op i jeres favn - og ligeså snart I tager hende op, ja så vil hun ned igen.
Det er hun nu er i vuggestue hver dag, betyder også at hun jo er adskilt fra jer og det igen gør at hun hjemme søger jer lidt ekstra. Jeg plejer at sige at hun lige nu har ekstra meget behov for at få sit "mor-depot" eller "forældre-depot". Hun er nødt til at klynge sig, nødt til at søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, når I er sammen, fordi hun på den måde har noget at "tære af", når hun er adskilt fra jer om dagen.
En del børn vil i denne alder også kunne opleves, som om at de "går lidt tilbage" i udvikling. Fra at have kunne spise selv, så vil de pludselig mades og i det hele taget, så søger de lidt ekstra hjælp og virker til ikke at have helt samme overskud og gå på mod som tidligere. Men det er en periode og det ændrer sig igen. Det er bare rigtig vigtigt at I prøver at være der og forsøger at give hende den nærhed og ekstra fysiske kontakt, som hun lige nu beder om.
Og derfor tænker jeg også at hos jer er løsningen måske netop lige nu, at I putter hende i jeres seng om aftenen, hvis hun derved kan finde ro og kan sove i løbet af 10-15 minutter, så er det rigtig godt givet ud. Der er ingen grund til at kæmpe med hende i tremmesengen, hvis det kun gør hende ulykkelig og frustrerer jer. Når hun så sover så kan hun flyttes over i sin seng og sove videre der.
Når I putter hende, så vil det være rigtig godt at indføre et ritual, der stille og roligt også kan overføres til tremmesengen. Det vil f.eks. være rigtig godt at starte med et bad, derefter godnatgrød i køkkenet sammen med et glas mælk, børste tænder og så i seng. Og lige nu kan hun ligge ved siden af jer i jeres seng, I kan sidde hos hende, læse højt i en bog, vise hende billeder. Hun kan puttes med en bamse, slaskedukke, sutteklud eller lignende og I kan synge en godnatsang, der kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen. Lige nu altså i jeres seng, med jer ved siden af.
Og når hun så virker parat til at I forsøger med tremmesengen igen, så bibeholder I det ritual I nu har skabt - bad, grød i køkkenet, børste tænder, ind i tremmesengen - hvor I så stadig sidder ved siden af hende, læser bog som I plejer, synger sang som I plejer og hun putter med sin bamse, som hun plejer. Hele ritualet er altså som det plejer at være, bortset fra at hun nu ligger i sin tremmeseng i stedet for i jeres seng.
Hvornår hun er parat til at ligge i tremmesengen må vurderes hen af vejen - måske om et par uger, måske først om en måned eller to. Det afhænger også helt af, hvordan hverdagen går - det er vigtigt at dagsrytmen er stabil, at hun ikke bliver syg undervejs osv. så der er så meget ro på som muligt.
Jeg tænker at lige nu skal I altså forsøge at give hende nærhed og ro, ved at hun er ved siden af jer - og derefter ved siden af jer i hendes egen seng. I skriver at hun er vant til at blive vugget i søvn og vant til at sove på jer - og det er simpelthen for stort et skridt for hende at komme fra jeres favn og ned i tremmesengen. Derfor er mit forslag, at I først arbejder på at lære hende at sove ved siden af jer.
Måske er I endda nødt til at starte med at ligge ved siden af hende, derefter sætte jer ved siden af hende og først derefter putte hende i tremmesengen, hvor I så stadig sidder der - jvf. ovenstående :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske