Brev:
Dreng 10 uger
6. november 2004
Alder:
2 mdr.
Dreng 10 uger
Kære brevkasse
Jeg har en fantastisk dejlig søn på 10,5 uge som trives godt. Jeg er bare meget i tvivl omkring amning og søvn, da han jo er mere og mere vågen om dagen og altså ikke mere nødvendigvis skal spise "hele tiden" når han er vågen.
Han får udelukkende bryst og har lige "opjusteret" brysterne (et par dage og en enkelt nat med spisning ca. med 1,5 times mellemrum) men er nu tilbage i sin vante natterytme: Sover ca. fra ved 20 tiden til omkring midnat. Vågner og spiser ved 4 tiden og igen ved 6-7 tiden. Herefter sover han igen 1 til 2 omgange ca. 1-1,5 time af gangen og vi kan således godt blive i sengen til ved 11- 12 tiden hvis jeg ikke vælger at vi står op.
I løbet af dagen er det straks mere uvist, hvornår der spises og soves. Indtil for nylig kunne jeg regne med en eftermiddagslur fra ca 14-17 og så nogle "powernaps" rundt omkring. Det er nu som om den lange lur bliver senere og senere og jeg er bange for at den kommer til at skubbe nattesøvnen. Den bliver ligeledes delt i kortere bidder, så han sover ½ eller 1 time her og der.
Han har også hidtil sovet rigtig godt i barnevognen, men det skal nu nøje afpasses så han lige har spist, og vi skal være hjemme igen højst 1,5 time senere ellers begynder han at skrige.
Altså: hvor længe skal jeg "strække det" inden jeg ammer ham (jeg synes jo at 1,5 times intervaller er for tit?) om dagen. Hvad skal jeg forvente mig af ændringer i søvnbehov de næste måneder?
Det skal understreges at han er glad det meste af tiden og tager flot på (var lidt lille ved fødsel og har skulle indhente lidt. 2720 g og 49cm, nu 6 kg og 60 cm).
Venlig hilsen den forvirrede førstegangsmor!