Brev:
Føler mig afvist som mor
21. oktober 2004
Alder:
19 mdr.
Føler mig afvist som mor
Jeg har en dreng på snart 19 mdr. Han er sund og glad og meget aktiv, men han har, fra han var helt lille, været krævende - først med maveproblemer (=ingen nattesøvn til mor og far!) og siden som et ekstremt nysgerrigt og opmærksomt barn - han gik da han var knap 11 mdr., og det sidste halve år har været præget meget af "Stop/nej det må du ikke", "Pas på", "Det gør ondt" etc. - han kræver med andre ord fuld mandsopdækning!! Alt dette er nok ikke unormalt, men det er ikke nemt ....
Da jeg er den følelsesladede type, mens min mand er super tålmodig og udholdende (og i øvrigt også i modsætning til mig klarer sig relativt fint uden nattesøvn!), er det tit mig, der først siger fra, mangler overskud og siger stop.
Det er selvfølgelig i sig selv en styrke, at vi i vores rolle som forældre kan give vores barn et nuanceret billede af, hvad mennesker står for. MEN, i de sidste måneder, hvor vores dreng er blevet meget bevidst om, hvad der bliver sagt, og også selv er begyndt med rigtige ord, har der været en stigende tendens til, at "far er den bedste i verden".
Jeg føler mig meget afvist som mor – jeg føler nærmest, at han søger væk fra mig – min mand og jeg deler ellers alt så ligeligt som muligt – hvem der hjælper ham med at spise, hvem der lægger ham i seng, hvem der skifter, hvem der leger etc. Da min mand arbejder lidt skæve tider, er det dog nok mig, der er mest sammen med ham.
Vi er meget på, når vi er sammen med ham – både fordi han kræver det (ellers kan det gå galt), men også fordi vi føler os meget engagerede.
Det lyder måske alt sammen lidt banalt, men ikke desto mindre har jeg det MEGET svært med situationen – når jeg henter ham hos dagplejen, vil han ikke tages op (og det skærer i hjertet, når jeg ser et af de andre børn kaste sig jublende i favnen på sin mor) – når vi går tur, vil han kun holde far i hånden – jeg ved, at han ikke kan stilles til ansvar for sine handlinger, og jeg retter det derfor meget mod mig selv – hvad er det jeg gør forkert – hvorfor afviser han mig så meget – burde der ikke være plads til både mor og far?