Svar: Hvornår begynder man at opdrage?
18. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære du
Hvad begrebet opdragelse dækker over er jo meget bredt. For mig at se, så opdrager man jo et eller andet sted sit barn fra det er ganske lille, det vil sige at du opdrager din datter allerede nu.
Når du f.eks. sætter hende i den høje stol, når hun skal spise og serverer maden på en tallerken foran hende, så er det for mig at se opdragelse i modsætning til at hun får lov til at spise, hvor det passer hende. Opdragelsen er altså at når man spiser, så sidder man ved bordet og styrter ikke rundt.
Når du f.eks. tørrer hende om munden og vasker hendes hænder før eller efter hun har spist, så er det på samme måde opdragelse. Man render ikke rundt med mad om munden og fedtede fingre.
Når hun begynder at kravle og bevæger sig ud i verden for at opleve og lærer, så piller hun uvilkårligt ved mange ting, stikker f.eks. fingrene ind i videomaskinen. Her er det opdragelse at lære hende at det må hun ikke og lige i denne situation siger man 'nej' og flytter hende, så der er en sammenhæng imellem handling og det verbale nej.
Når hun når til en alder, hvor hun smider maden på gulvet i protest eller fordi hun ikke gider spise eller bare vil se din reaktion, så er det opdragelse at fjerne tallerkenen fra bordet og fortæller hende at man skal spise pænt.
For mig at se er der sådan set opdragelse hele vejen igennem og der er ikke nogen bestemt alder hvor man som forældre starter med at opdrage.
Man kan sige at børn i 1-3 års alderen ofte prøver grænser og her kommer opdragelsen rigtigt frem. Her gælder det naturligvis om at lytte til sit barn og vurdere, hvad det er barnet vil, overveje hvad der skal til for at det kan være som barnet vil og hvis man så mener det er et 'nej' så være konsekvent og holde fast ved dette.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen 'Ka selv - vil selv, men du må hjælpe mig', som du finder i min bogguide. Det kunne måske være et julegaveønske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske