Svar: Spørgsmål om afføring
15. oktober 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
For det første, så lyder din datter til at være en velfungerende pige, som spiser stort set alt og har det godt med det. Jeg tror derfor du skal tage det helt stille og roligt. Begynder hun at få mere diarré eller mavesmerter, så tyder det på at hun har en mavetarminfektion, men din beskrivelse nu lyder ikke som dette.
Med hensyn til at maden kommer ud i stykker, så er dette helt normalt og hun skal nok optage det, hun har brug for. Det hænger naturligvis sammen med at noget af maden er svært fordøjeligt for hendes lille mave, nu hvor hun spiser familiemad, men det er helt naturligt og du bør ikke være bekymret over dette.
Iøvrigt vil jeg lige sige at det nogle gange også er sådan hos voksne - vi står bare ikke og ser vores afføring efter!
Vær opmærksom på at indtag af frugt i store mængder godt kan sætte gang i maven, så det måske er en idé at sætte frugtindtaget ned. Derudover så er det en god idé at give hende mad, som maven skal arbejde med. Begynd f.eks. dagen med havregrød og tilbyd hende brød og grøntsager i løbet af dagen. En portion A38 evt. med drys er heller ikke af vejen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske