Svar: Maveproblemer - 8 mdr.
13. oktober 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Fie
Ud fra din beskrivelse kunne det godt lyde som om at Elisabeth reagerer med maveuro, på grund af en del mad om aftenen. Også fordi hun jo skal af med det igen og derfor har afføring om natten.
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal droppe brødet i løbet af dagen, tværtimod er det udmærket at fylde hende op i løbet af dagen og så evt. ikke give både grøntsager og grød om aftenen.
Hvad hvis hun spiser grøntsagsmos med kød/fisk kl 18, behøver hun så majsgrød kl 19, eller kunne den evt. springes over. Alternativt kunne du måske give hende lidt frisk frugt, som dessert.
Noget andet er at mange børn jo netop i 8-9 mdr´s alderen sover lidt mere uroligt, fordi de er kommet ind i 'seperationsfasen' og skal øve sig i at være lidt mere uden deres forældre. Da der dog er luftafgang og afføring, så lyder det dog lidt mere som maveproblemer hos jer lige nu.
Med hensyn til morgenamningen, så kan du godt prøve at undvære denne. Spørgsmålet er dog om de eller Laura vågner fordi hun ikke helt kan nøjes med mælken, men har brug for morgenmad. Hvor tidligt er det? Jeg tænker at en portion øllebrød måske kunne være sagen, da det jo også er en måde at få rugbrød på. Så vænner deres mave sig til det på en anden måde.
Det er aldrig helt så nemt når der er to, for de følger jo ikke hinandens mønster. Men måske er der alligevel en sammenhæng. Jeg tænker at Laura vågner om morgenen, fordi hun har brug for mere mad her og at det i forhold til Elisabeth også ville være en god idé at få mere mad i løbet af dagen, så hun sover mere roligt om natten. Måske skal jeres rytme til at laves lidt om.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske