Svar: Vågner ofte om natten
26. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at Konrad er en stor og dejlig dreng. Han vejer 9 kg, hvilket er meget flot og det lyder ikke som om at han på nogen måde har manglet mælk. Han får altså umiddelbart nok via dig og via flaskerne. Men når det er sagt, så er der dog ikke noget at sige til, at han også kan virke svær at mætte ...
Som udgangspunkt kan du godt amme ham og sikre hans behov for mælk via dig og jo mere du giver flaske, jo mere vil din mælkemængde nedsættes, som du også selv fornemmer. Når det er sagt, så er det dog også rigtigt at modermælkserstatning mætter mere end modermælk. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derudover er det ofte sådan at børn der udelukkende får flaske, sutter færre gange i døgnet end børn der udelukkende ammes. Et barn der bliver ammet vil altså ofte have brug for at blive lagt til lidt hyppigere - det hænger også sammen med at modermælk er specielt sammensat, så barnet nogle gange melder sig og dier kortvarigt, for at få slukket tørsten :)
Det lyder som om at det går godt med skemaden og jeg tænker at I godt må prøve at give ham skemad 3 gange dagligt. Det er dog vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han stadig drikker mælk nok - skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er således bedre at give ham ½-¾ dl. skemad 3 gange dagligt end at give ham 1 dl. 2 gange dagligt, hvis det betyder at han så stadig drikker sin mælk og får lidt ekstra, bliver lidt mere mæt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, vågner evt med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Morgen 8: Tilbydes ½-¾ dl. grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 9
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat - evt. ammes x 1 ...
At sove igennem, når man er 5 måneder gammel vil være at sove 5 timer uden mælk. Nogle børn vil tage dette søvnstræk om aftenen f.eks. ammes/flaske kl 20 og herefter sove til kl. 01, hvor de får mælk igen og herefter får så mælk kl 05 ... Andre børn får mælk kl 20, 23/24 og sover så fra ca midnat til næste morgen tidlig kl 05.
De fleste børn vil i jeres drengs alder indtage 1000 mælk i døgnet og da han fysisk er en stor dreng, vil han måske have brug for mere. Det vil være helt okay, hvis han f.eks. har brug for 1300 ml mælk i døgnet. Du skriver at han af sine flasker får 100 ml hver gang og i følge planen får han måske 4 flasker i døgnet - altså 400 ml. Måske kan han drikke mere hver gang? Han må gerne få f.eks. 180 ml i en flaske, hvis han kan drikke det ... Det kan også være at han får 100 ml hos dig og suppleres op med 100 ml på flaske og det er naturligvis også helt okay.
Hvorvidt du skal gå over til flaske eller ej ... som sagt lyder det ikke som om at du mangler mælk og hvis I nyder at amme, så synes jeg du skal bibeholde amningen. Modsat, hvis du egentlig er lidt ked af amningen og hvis du tænker at du ikke har lyst til at amme ham til han er 1 år, men gerne på sigt vil overgå til flaske, så synes jeg du skal gøre det. Jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere og det betyder at amningen naturligt på sigt vil stoppe. Men det er naturligvis også okay og det kan netop være fint at trappe langsomt ud og lade tingene gå sin vej - hvis du f.eks. beslutter at give flaske inden middagslur og inden luren om aftenen, men derudover vælger at amme, så kan du godt gør dette. Hvor længe er svært at svare på. I nogle familier fungerer det rigtig godt at gøre begge dele, men i andre familier vil barnet afvise brystet og vælge flasken - og det skal du naturligvis være indstillet på kan ske ...
I nogle familier vil det også fungere at amme om natten, hvilket kan være rigtig praktisk og det giver også mulighed for at kunne tilbyde en trøste tår i løbet af dagen en gang imellem. Og i andre familier vil det ikke kunne lade sig gøre, fordi barnet vil foretrække flasken ... Der er altså ingen helt faste regler her og derfor er du nødt til at gøre det og træffe de valg, som du fornemmer vil være bedst for jer. Men hovedreglen er, at jo mere du giver flaske, jo mindre mælk vil du producere og jo større sandsynlighed er der for at amningen stopper helt.
Når alt dette er sagt, så sker der også udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu og det er helt naturligt at han sover uroligt, vågner, ligger og virrer med hovedet, smågræder, klynker og søger fysisk kontakt. Det hører alderen til og det er her vigtigt at I prøver at hjælpe ham videre i søvnen ved stillingsskift, giver ham dynen på, som han har sparket af, hjælper ham om på den anden side, kærtegner ham osv. så han lulles videre ind i søvnen. Vær opmærksomme på ikke at få skabt vaner med sut, bryst eller flaske i munden hver gang han vågner, eller rutiner, hvor han tages op, bæres rundt og gås rundt med. Masser af nærhed og fysisk ro er helt fint, men han skal så vidt muligt hjælpes videre i søvnen uden at få vaner, I på sigt får svært ved at holde fast i ... :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske