Brev:
Vågner ofte om natten
26. marts 2013
Alder:
5 mdr.
Vågner ofte om natten
Kære Helen
Så blev det min tur til at spørge om hjælp og håbe på gode råd fra dig :-)
- Konrad er 5 mdr og vores første barn. Han er en stor dreng på ca. 9 kg.
- Han er vist det man kalder et nemt barn. Han er glad og tilfreds, dygtig motorisk, spiser godt, græder nærmest ikke med mindre han er træt/sulten.
- Han ammes og er / har været vældigt glad for brystet.
- Han har altid haft langt imellem afføring men har aldrig haft ondt eller været besværet af dette.
Vi har efterhånden et ret fast mønster om dagen:
(tiderne er ca sådan men bliver naturligvis forskudt alt efter hvordan natten er gået)
7 00: Vågner, ammes
9 00: ammes/flaske puttes i barnevogn
1100: vågner ammes, får lidt grød, mos el lign. ( max 8 mundfulde )
1300: ammes/flaske puttes i barnevogn
1500: vågner ammes, får lidt mos, avocado el lign ( max 8 mundfulde)
1700: ammes /flaske puttes i barnevogn
1730 - 1800 vågner, ammes
2000: Flaske, puttes i sengen
Af alle flaskerne spises ca 100 ml natflasken ca 130
Putningen foregår problemfrit. Han ligger med sin sut og en klud og kigger indtil han falder i søvn, på det seneste har vi endda haft held med at gå ud af soveværelset og lade ham falde i søvn selv.
Aftenen går op og ned. somme tider kan vi være heldige at han sover 3 timer i træk fra putningen, andre gange vågner han efter en time.
Natten er, med få undtagelser, noget rod. Konrad vågner mange gange i løbet af natten, han roder rundt og kaster hovedet fra side til side og til sidst eskalerer det i gråd. Sutten hjælper ikke her.
Det hjælper at tage ham op, tale beroligende og lulle ham i søvn igen men ofte vågner han kort tid efter han er faldet til ro og blevet lagt. Hvis han ammes når han vågner sover han som regel max halvanden time bagefter. Hvis han får en flaske mme sover han mellem 2 og 3 timer.
Jeg har længe haft på fornemmelsen at Konrad ikke mættes særligt længe af min brystmælk og vi har derfor forsøgt at øge antallet af flasker om dagen således at han altid bliver tilbudt mme inden sovetid, han spiser altid en hel del af flasken selvom han nærmest lige er blevet ammet. Dette har ikke gjort noget særligt for nattesøvnen.
Vi har desværre ikke mulighed for at forsøge at lade Konrad sove i et andet værelse før vi flytter om en måneds tid. Desuden er jeg ikke sikker på det vil hjælpe da han jo også vågner løbende om aftenen hvor vi endnu ikke er gået i seng.
Vi har forsøgt flere nætter i træk at jeg sover på sofaen så Konrad sover med sin far og ikke forstyrres af min duft osv. Det hjælper minimalt.
Der har været enkelte gode nætter på det seneste. De har ligget i forbindelse med at jeg har været i byen og Konrad derfor har fået udelukkende flasker fra kl ca 17 til 01.
Jeg ville gerne droppe amningen helt hvis bare jeg viste at det ville gøre nætterne bedre, men han elsker jo amningen og jeg ville være ked af at tage det fra ham hvis det alligevel ikke virker. Dog kan jeg godt mærke at hvis mængden af flasker bliver ved at være så høj går amningen lige så stille ned af bakke. Jeg oplever efterhånden at Konrad oftere bliver sur på brystet hvis han er rigtigt sulten.
Alt dette har stået på i 3 måneder og vi er ærlig talt ved at være rådvilde.
Skal jeg droppe amningen helt? Skifte enkelte amninger helt ud med flaske ? Eller er det noget helt andet der skal til?
Kan det lade sig gøre at hyggeamme ?
Håber virkelig du kan komme med nogle gode råd så vi kan få nogle roligere nætter .
Med venlig hilsen
Kathrine