Svar: Søvn-rytme
25. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
De fleste børn vil i jeres datters alder sove ca. 14 timer i døgnet. Dette vil ofte være fordelt sådan at barnet sover to lure i løbet af dagen - ofte en kort formiddagslur og en længere middagslur - samlet mellem 2½-4 timers dagssøvn og derudover så resten om natten. Hvis barnet samlet sover ca 2 ½ time om dagen, så vil nattesøvnen være ca. 11 ½ time, hvis barnet sover 4 timer i løbet af dagen, vil nattesøvnen naturligt ofte være kortere og ca 10 timer ...
Jeres datter har en rytme, hvor hun sover en meget lang lur i løbet af dagen ofte fra 9.30-12.30 - og hun har naturligt svært ved at holde sig vågen om eftermiddagen, fordi hun sover så lang og så tidlig en lur som hun gør. Den powrnap hun ofte tager efter kl 16 er et naturligt behov, men det at hun sover sin 2. lur så sent, kan meget vel påvirke hendes nattesøvn og jeg tænker faktisk at det er det, som sker hos jer.
Det kan naturligvis godt fungere med den rytme hun har men da du fortæller at hun skal i dagpleje om kort tid, så tænker jeg at I måske skulle overveje om I kunne hjælpe hende til en mere hensigtsmæssigt rytme, som passer mere end i dagplejens hverdag og som naturligt vil kunne give jer mere nattero. Men det kræver at I vækker hende fra formiddagsluren og det er naturligt svært, når hun tydeligt har behov for at sove lang lur her ... Det der er vigtigt, hvis I vælger at vække hende er dog, at hun stadig får sit behov for søvn dækket. Det er ikke et spørgsmål om at tage søvn fra hende i dagtimerne, men derimod et spørgsmål om at sikre hende den søvn hun har behov for på mere hensigtsmæssige tidspunkter.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød eller anden form for grød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning - og sover her 1-1.5 time og vækkes så stille og roligt.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk og også gerne mad i stykker. Der skal være mos og mad i stykker, så hun får begge dele. Det kan være hjemmelavet, suppleret med mos fra glas, rester fra aftensmaden osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - når hun starter i vuggestue kan amningen erstattes af en kop mælk og en banan. Puttes til middagslur ca 13-13.30 og sover her gene et par timer, som hun nu viser behov for. Så hun samlet får den søvn hun viser behov for.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes herefter godnatgrød som nu.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter videre uden amning til næste morgen tidlig.
Jeg tænker at ovenstående rytme vil påvirke jeres datters humør sidst på eftermiddagen og det er uhensigtsmæssigt at hun sover efter kl 16, fordi det vil påvirke hendes nattesøvn og evne til at skifte søvnstadie ...
Når det er sagt, så spiller hendes alder naturligt også ind og hun er igang med separationsfasen. Det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun er sandsynligvis rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, prøver måske selv at sætte sig, rejse sig osv. så øver de sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten lægger hun sig måske op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Hun har en stor motorisk uro, en stor rastløshed i kroppen og når du ligger tæt med hende, så hjælper du hende til ro, derfor sover hun bedre, når hun kan mærke dig og tyngden og varmen fra dine hænder.
Med den alder jeres datter har nu, vil hendes søvn minde mere og mere om den søvn I som voksne har. Det vil sige at hun i sin søvn gennemgår flere forskellige stadier – hun sover let, hun drømmer, sover dybt osv. og når hun har disse opvågninger, skift i sin søvn, så vil hendes underbevidsthed registrere om alt var som da hun faldt i søvn. Det er derfor vigtigt at hun puttes der, hvor I gerne vil have hende til at sove og at hun registrerer hvor I lægger hende, samt at I bruger en klud, beroligende ord, kærtegn eller lignende, som på sigt vil hjælpe hende og også gøre hende mindre afhængig af jeres hjælp. Lige nu er det dog helt naturligt at hun har brug for jer, når hun skal sove og når hun har sine opvågninger om natten :)
Det er fint at hun sover i jeres soveværelse, det kan nogle gange hjælpe at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til dobbeltsengen. På den måde kan du stadig ligge i din seng imens hun ligger i sin seng. Du kan holde hende i hånden, hun kan mærke dig og få din nærhed og sove roligt videre, uden at du behøver stige ud af din seng hele tiden og samtidig hvor hun lærer at sove videre i egen seng.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske