Brev:
Kost til min datter på 9 mdr
11. september 2004
Alder:
9 mdr.
Kost til min datter på 9 mdr
Hej
Jeg har en datter på 9 måneder. Jeg er bange for at hun er ved at blive lidt en kræsenpind, hvilket jeg er meget ked af, da jeg virkelig har forsøgt at give hende varieret kost og gode smagsoplevelser. Jeg er desuden i tvivl om, hvorvidt hun i det hele taget spiser og drikker nok.
På en normal dag ser hendes kost således ud:
Jeg ammer hende stadig om morgenen når hun vågner ved 7-tiden. Ved 9-tiden får hun en portion havregryn kogt på modermælkserstatning og med smørklat. Det elsker hun og spiser godt. Desuden smager hun ofte det jeg får, f.eks cornflakes eller lidt brød med ost.
Til frokost har jeg forsøgt med rugbrødshapsere med diverse pålæg, men hun gider dem simpelthen ikke. Måske spiser hun 4-5 hapsere hvis der er fiskefrikadelle på, men ellers snerpes munden i. Derfor er jeg begyndt at give hende en portion A38 med smuldret rugbrød(bondebrød) og frugtmos. Det spiser hun nogenlunde af, dog ikke de store portioner. Hertil får hun et glad modermælkserstatning.
Til aften får hun grøntsager. Vi startede med at blende dem da hun var lille, og har siden forsøgt at lave konsistensen grovere, men så spiser hun næsten ingenting. Blender vi der imod, spiser hun gerne en god portion. Vi laver ofte mosen af kartoffel, gulerod, knoldselleri, majs, broccoli og kylling. Hertil får hun også modermælkserstatning at drikke.
Inden sengetid får hun 200 ml. majsvælling.
Jeg ved at hun "burde" få noget om eftermiddagen også, men jeg oplever at hun så slet ikke kan spise til aften, så det har vi droppet. Nogle gange får hun dog et stykke æble eller agurk at snaske i.
Hun elsker at spise selv og vil helst det hele tiden, hvilket hun også tit får lov til. Men der kommer jo mest på bordet og gulvet, ikke så meget i munden! Og hun bliver vred hvis vi forsøger at fodre hende imens.
Ja, det var en lang smøre, men dét jeg gerne vil vide er:
Er hendes kost god nok? Har du forslag til hvordan man undgår hun bliver mere kræsen og tør spise og smage flere ting? Har du forslag til andre ting vi kunne prøve og hvordan vi vænner hende til mere grov kost - altså undgår blenderen?
På forhånd mange tak!
Med venlig hilsen
Rikke