Svar: 6 måneder og stadigt gylpende?
11. september 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Ermelin
Hvorvidt man skal gå ind og udrede nærmere omkring gylperiet afhænger af, hvordan barnet i øvrigt trives. Det er normalt at små børn gylper og børn der får flakse gylper ofte mere end børn der får bryst. Man taler om 'Reflux' og det påvirker normalt ikke trivslen hos barnet.
Hvis der er tale om f.eks. mavemundforsnævring, vil maden ikke komme videre i systemet og blive optaget, hvorfor barnet mistrives og man vil gå ind og operere. Børn som gylper meget, men fortsat trives vil man se an.
Aldersmæssigt er det rigtig at de fleste børn holder op med at gylpe særligt meget i takt med at de får mere fast føde og jeg tror det er det din sundhedsplejerske har tænkt på.
Man kan købe speciel erstatning til børn som gylper meget. Firmaet Mead Johnson, som bl.a. laver forskellige modermælkserstatninger har lavet en erstatning som hedder Enfamil, der skulle være specielt velegnet til børn med reflux.
Man kan også gå ind og tilsætte johannesbrødkernemel i mælken, som barnet får.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper. Det samme kan man gøre med udmalket modermælk.
Måske kan dette afhjælpe jeres problem lidt. Det er i hvertfald et forsøg værd. Samtidig så må din sundhedsplejerske have en grund til at henvise dig til lægen og der sker jo ikke noget ved at gøre dette. Det kan altid være en god idé at få en lægelig vurdering, hvis man er i tvivl om sit barns trivsel.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske